15 години мобилни услуги, къде сме днес?
По отношение на цените на мобилните услуги в страната ни бе отбелязан значителен напредък и от последните места, преди пет-шест години, вече сме сред отличниците - където влизат и други страни от развиваща се Европа.
Цената на мобилни услуги за минута гласова комуникация у нас се е понижила до 5 евроцента през 2008-ма година, на фона на 6 цента година по-рано. Разбира се, това се случи благодарение на факта, че у нас вече оперират три мобилни оператора.
За сравнение средното в Европа е било 13 евроцента през 2008-ма година, и 14 евроцента година по-рано, според данни на Европейската комисия.
В северната ни съседка Румъния пък се плаща средна цена от 6 евроцента.
Най-ниската цена за подобна услуга е в Латвия при ниво от 4 евроцента, а най-високата в Малта - 24 цента.
Може би един от най-големите проблеми, които стоят пред сектора на мобилни услуги е фактът, че цената, по която мобилните оператори се таксуват един друг Mobile termination rates (MTRs) у нас е най-висока в ЕС.
Според статистиката към октомври 2009-та година тази цена е 12.4 евроцента, като е регистрирано понижение в сравнение с 15.92 евроцента година по-рано.
Най-ниска е тази цена в Кипър - едва 1.95 евроцента.
Според специалистите тези цени ще продължат да бъдат обект на регулация в рамките на ЕС и се очаква да дадат възможност за по-нататъшно поевтиняване в цените на мобилните услуги, които плащат потребителите.
Различната регулация на тези цени в страните от ЕС, предполагат възможности за нелоялна конкуренция в тях.
Страната ни се нарежда и на едно от последните места по брой на дни за преместване на номер към друг мобилен оператор.
У нас към октомври миналата година това е отнемало 10 дни, на фона на средното за ЕС от едва 4.1 дни. Също толкова време отнема подобна операция и в Румъния.
Най-бързо пък това са можели да правят в Германия, Ирландия и Белгия.
Страната ни се нарежда и на последно място по опция за пренос на фиксиран телефон. Времето за това са рекордните 15 дни, при средно 5.9 дни за ЕС.
Определено можем да обобщим, че у нас мобилните и тези на фиксирани услуги оператори се опитват максимално да затруднят потребителите при опити да ги заменят.
Тук могат да се включват и редица трикове като автоматично подновяване на договори, в случай, че изрично не бъдат прекратени за същия период, за който са били сключени, без възможност за отказване след преподновяването.