България с най-голям спад в наемите на магазините в света
Двете търговски улици с най-голям спад в наемите на магазините в света са в България, показва годишното проучване на консултантската компания Cushman & Wakefield Inc, цитирано от Bloomberg.
Наемите на магазините на улица Княз Александър Батенберг в Пловдив и на улица Александровска в Бургас са паднали с 50% за 12-те месеца до юни 2010 г., показват данните на компанията.
Токио и Сеул се изкачват в световната класация на улиците с най-скъпи търговски наеми, тъй като икономическите перспективи пред Азиатско-тихоокеанския регион накараха международните вериги за търговия на дребно и луксозните марки да засилят конкуренцията за отварянето на магазини там.
Токийската Гинза се изкачва с две места до трето място, докато сеулската Мьондонг се придвижва от единадесето до осмо място, показва годишното проучване на консултантската компания Cushman & Wakefield Inc.
Ръст от 9.6% в цената на наемите позволява на Козуей Бей в Хонконг да запази второто си място след нюйоркската Пето авеню, където наемите на магазините са нараснали с 8.8%. лондонската Ню Бонд стрийт отчита 19-процентно повишение, измествайки парижката Шанз-Елизе като най-скъпата улица в Европа.
Наемите на магазините в най-добрите локации нарастват или се стабилизират в две трети от 59-те страни, които консултантската компания е следила през 12-те месеца до юни, след като миналогодишното проучване показа най-големия спад в наемите от 25 години. Търговци като испанската Inditex SA и производителят на луксозни стоки LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA са се концентрирали в разширяването на дейността си в Азиатско-тихоокеанския регион, който пострада по-малко от финансовата криза в сравнение с Европа.
От най-голямата верига за облекла в света Inditex съобщават, че около 40% от новите магазини на осемте й марки, между които и Zara, са отворени в Азия.
Азия също така оглавява и възстановяването в търсенето на луксозни стоки като дамски чанти, часовници и парфюми. Печалбата на LVMH за първото полугодие нараства с 53%, като Китай, Хонконг, Макао и Южна Корея са допринесли значително за 21-процентния ръст в продажбите на компанията в Азия.
Ийст Нанджинг роуд в Шанхай се изкачва от 20-то на 16-то място, а търговският център в Хо Ши Мин скача от 49-то до 17 място, според класацията на Cushman на 269 търговски локации.
В Бразилия наемите скачат почти два пъти на улица Хадок Лобо в Сао Пауло, а търговският център Игуатеми се придвижва до 11-то място в класацията, в сравнение с 15-тата позиция година по-рано.
Ръстът в наемите в Азия до голяма степен е за сметка на Европа, където икономическият спад е свалил наемите средно с 4.5%, според доклада.
Шанз-Евлизо в Париж се смъква до петото място в класацията от трето година по-рано, след като наемите на магазините там се понижават с 9.5%. Миланската Монтенаполеоне пада от четвърто до шесто място, а дъблинската Графтън стрийт отстъпва с пет позиции до 13-то място след спад в наемите от почти 26%.
Изключението в Европа е Лондон, който се възползва от ръста в туризма на фона на поевтиняването на паунда. През август продажбите на дребно на Оксфорд стрийт, Бонд стрийт и Риджънт стрийт се увеличават с 9.3% на годишна база, според данни на компанията Springboard.
Наемите в горния клас на Ню Бонд стрийт достигат 7 345 евро на кв. м на година, което я изкачва от шесто на четвърто място в класацията.
Наемите на магазините на атинската улица Ерму падат с 15% за изследвания период.