Английски и немски нужни за аутсорсинг работа у нас
Българските аутсорсинг компании остават оптимисти относно пазара в краткосрочен план, сочи проучване, озаглавено „Нагласите на пазара на офшоринг и аутсорсинг услуги - очаквания на сектора за следващите 3 години", на консултантската компания eXentix.
Обемът на пазара в България към момента се оценява на стойност между 100 и 150 млн. евро, като се очаква в близко бъдеще тя да се повишава.
Мнозинството от представителите на сектора очаква ръст на броя на новите договори през следващите три години, което ще доведе и до по-активно наемане на служители.
Общо 44.4% от тях смятат да наемат до 100 нови служители, а 22.2% - до 500 нови служители в компаниите си.
Над две трети от интервюираните мениджъри смятат, че броят на заетите в сектора ще се повиши с до 100% до 2013 г. от настоящите 10 - 15 хил. служители.
Секторът според видове проекти
Услугите, предлагани в обслужващите центрове (Call center services), включително телемаркетинг, както и услугите за поддръжка на клиенти се очаква да генерират най-голямо търсене сред останалите видове услуги в сектора - 18,6%. Малко над 16% от участниците в проучването смятат, че техните клиенти ще търсят ИТ услуги, а други 14% смятат, че най-търсени ще бъдат услугите за разработка на софтуер.
Английски и немски са езиците, за които ще има най-голямо търсене - 22,5%. Испанският се нарежда на трето място с 10%, следван от холандски и скандинавските езици - всеки със 7.5%.
Германия оглавява списъка с най-големи източници на потенциални нови клиенти за аутсосрсинг услуги в България с 28%. САЩ и Великобритания се нареждат на второ място - всяка с 20%. Те са следвани от Австрия и Холандия с по 8%.
Попитани кои сектори ще генерират най-високо търсене на аутсорсинг услуги, анкетираните мениджъри посочват ИТ и интернет като безспорни лидери с близо 35%, следвани от телекомуникационния сектор с 22%.
Регионалната картина
Според очакванията Индия е смятана за най-големия конкурент на българската аутсосринг индустрия в глобален план с 41,2% от гласовете. Тя е следвана от Египет със 17,6% и от Филипините с 11,8%.
Относно региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), Полша и Румъния са посочени като основните конкуренти на България. И двете страни са посочени от 22% от анкетираните. Словакия и Чехия се нареждат на второ място с по 11% всяка.
Макроикономическата картина
Повечето от лидерите в сектора са сигурни, че България ще запази своята водеща позиция в европейската класация за най-привлекателните аутсорсинг дестинации през следващите три години. Малко над 10% от тях смятат, че тя ще загуби позиции за сметка на други конкуренти локации.
На макроикономическо ниво, половината от анкетираните смятат, че излизането на България от валутния борд ще се отрази негативно на сектора. Общо 38% от тях смятат, че това няма да има никакъв ефект.
Всички компании споделят становището, че глобалната рецесия е по-скоро катализатор за сектора, отколкото пречка. Това мнение се доказва също и ретроспективно, като 88,9% от тях смятат, че кризата е довело да повишение в тяхната дейност, като останалите казват, че тя не се е отразила по никакъв начин на техните операции, показва проучването.