Камери съставят актове за ГО и превишение на скоростта
Централизирана система, чрез която автоматично ще се издават актове за липса на ГО и превишение на скоростта над 10 км/ч на заснети от камери МПС, може да заработи от следващата година. Още през януари е възможно мобилни камери да известяват пътните полицаи за приближаващи возила без гражданска. Това съобщи за Insurance.bg главен инспектор Антон Антонов, началник сектор „Пътен контрол" в Пътна полиция.
Софтуерът за системата за административно-наказателна дейност (АНД) е готов, а проектът, по който трябва да се осигури хардуерната база и нейното внедряване предстои да бъде разгледан от тристранната междуведомствена работна група между МВР, КФН и Гаранцоинния фонд.
Предвижда се камери с OCR софтуер да разчитат регистрационните номера и за всеки номер да се прави моментална проверка за редовна ГО в базата данни на гаранционния фонд, която ще бъде вградена в АНД системата. За всяко засечено МПС в нарушение ще може автоматично да се генерира административно-наказателен документ със снимка и да се изпрати с обратна разписка на собственика на автомобила. Мобилни камери пък ще предупреждават пътните полицаи за приближаващо МПС без гражданска и по този начин те ще могат да го спират, обясни Антонов.
Чрез новата система ще може да се въведе бонус/малус, да се реши проблема с преписките, които непрекъснато пътуват между областните дирекции и броят им не пада под 94 хил, както и без забавяне да се санкционират всички нарушения, които регистрират камерите. Това означава, че капацитетът ще се увеличи, позволявайки да се съставят актове и за превишения на скоростта от над 10 км/ч. Самите пътни полицаи също ще бъдат контролирани дали проверяват за редовна ГО, посредством системата.
10 новозакупени мобилни камери може да започнат с моменталната проверка за ГО, още през януари или февруари 2011 г., т. е. преди да бъде въведена цялостната АДМ система. Те ще бъдат разпределени по участъците с висока концентрация на ПТП - основните пътни направления, част от които съвпадат с трансевропейските коридори. Идеята е техния софтуер да може да се приложи и за сега действащите 51 мобилни камери, както и за 15-те стационарни, които в момента засичат превишения на скоростта и регистрират нарушителите посредством OCR. Общо 67 са сега действащите мобилни устройства, но 16 от тях не допускат използване на софтуер за разчитане.
Не се предвижда система за санкциониране на застояващите в гаражи и дворове автомобили без ГО, които не са спрени от движение. „Законът ни дава право да контролираме движението по пътищата, а не да обикаляме дворовете", коментира Антонов.
Крайната цел е да се въведе стриктен контрол за ГО поне върху движещите се МПС и да се намали средната скорост до 15 км/ч над ограничението, като се озаптят 30-те процента водачи, които карат по над 30 км/час над позволеното, което автоматично ще намали произшествията, причинени от висока скорост. „Това е свързано и с реорганизация на пътната сигнализация, тъй като много от знаците са поставени неадекватно", каза Антонов.
И в момента действат регионални бази данни към отделните областни дирекции, но те са несъвместими една с друга, да не говорим с външни институции като ГФ. По тази причина реално се ползва 15% от капацитета на наличните камери. По новата система се работи усилено от януари 2009 г. и вече е преминала първоначални тестове с участието на ГФ.
Над 200 хил. нарушения на скоростта са засекли споменатите видеоустройства, откакто са били въведени в експлоатация през януари тази година. Освен тях, в София и Варна работят и камери за видеонаблюдение, които автономно отчитат преминаване на червен светофар. Броят им е над 300 в столицата, като са разположени на 20 кръстовища и 10 пътни отсечки.
Контролът по ГО чрез камери за трафик и засилването на ежедневния контрол на пътя бяха две от точките, предвидени в обсъдената със застрахователи стратегия на КФН. В документа са предвидени и по-сериозни санкции за неизрядните - сваляне на регистрационните номера, наказателен паркинг и глоба за всеки отделен ден без задължителната застраховка.