Караджова: Ще си върнем правото за търговия с вредни емисии
България е страна-член на ЕС и като такава е част от общата позиция на ЕС. Целта на срещата в Канкун е да се намери справедливо решение за климатичните промени, така че всички държави в света да участват в този важен процес по начин, който да доведе до резултати, заяви министърът на околната среда и водите Нона Караджова.
Няколко цели са поставени в Канкун, да се стигне до решения по 5-6 групи въпроси, свързани с методиките, по които ще се правят измерванията на емисиите на парникови газове, така че да сме уверени, че всички държави измерват по един и същи начин, допълни Караджова. Тя уточни, че има проблеми в самата методика. "Понякога някои страни не желаят да има такова измерване, това е нещо, по което работните групи са стигнали до добър консенсус.
В ЕС този процес е добре регламентиран", каза екоминистърът. Тя припомни, че преди известно време на България беше отнета акредитацията да участва в продажбата на емисии на парникови газове, защото от 2007 до 2009 година България беше предала доклади, които не бяха достатъчно достоверни с качествена информация. "Тези доклади са предадени през март 2009 г.
Справихме се и през октомври месец имаше мисия от страна на конвенцията, оцениха високо това, което сме постигнали и се надяваме другата година да ни върнат акредитацията и да можем да търгуваме отново с емисии", подчерта Нона Караджова. Това, което трябваше аз като министър да свърша, до момента го свърших, подчерта Караджова.
Във връзка със запечатването на част от ТЕЦ "Брикел", Караджова коментира, че това е един от най-старите ТЕЦ-ове в България и изключително замърсяващ околната среда в момента. Има превишаване на серния окис в Гълъбово. Поет е ангажимент, че след като изтекат 20 000 часа работа, "Брикел" ще преустанови работата си.
"Имаше протести от страна на работниците, но има правила, които са валидни за всички, включително и за "Брикел". Нямаше възможност да се намери бърза алтернатива, сградите не са устроени така, че да минат на ток или друго отопление, така че това е малкият компромис, който се прави", подчерта Караджова и допълни, че в решението на Министерски съвет, освен поетапното извеждане на 4-те котли, има няколко важни момента - единият е свързан с разработването на програми за алтернативна заетост в района, в решението има задължения на министър Трайков да уведоми кмета на Гълъбово да предприеме мерки за осигуряване на алтернативно отопление на града.
"Проучванията показват, че един котел 3 мегаватов може да захрани целия град. Технически е възможно, има газова връзка в града. В решението на Министерски съвет има и клауза в която се казва, че министърът на финансите ще осигури тези средства - така че, оттук нататък нещата са в ръцете на кмета на Гълъбово. Напролет "Брикел" спира окончателно", категорична бе Караджова.
Замърсяването с прахови частици предизвиква белодробни заболявания, алергии, това е сериозен проблеми трябва да сме убедени искаме ли да стане въздухът по-чист над нашите градове, заяви Караджова и подчерта, че през летните месеци причините за наднормените замърсявания в градовете са свързани със строителството и транспорта. "Строителството доколкото трябва да се спазват правилата на опаковане на сградите, когато се строят, миене на улиците, почистване на камионите, когато излизат от строителните площадки. И 15 закона да приемем трябва да има воля от страна на общините да контролират и със солидни глоби, категорична бе Нона Караджова.
По отношение на протокола от Киото, Караджова каза, че целта е да се замени или да се надгради изтичащият протокол от Киото. Важно е той да бъде подписан и от други страни, които да имат конкретни ангажименти. "Не мога да отменя това, което над 2000 учени в света твърдят. Дори и най-големите скептици по въпроса трябва да са убедени, че тези мерки по борбата с климата, водят до намаляването на емисиите на парникови газове. Един от най-големите източници на емисиите на парникови газове е енергетиката - въглища, нефт, обичайните горива. Сменяйки технологиите, в тези централи ние намаляване изхвърлянето на азотни, серни окиси, прах. Транспортът е един от големите източници на парникови газове", заяви още министърът на околната среда и водите Нона Караджова.
Източник: БГНЕС