Най-важното постижение на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) през 2010 година беше да върнем доверието на европейските партньори и смятам, че с това се справихме. Това каза председателят на агенцията инж. Божидар Йотов при представяне на Годишния отчет на АПИ за миналата година.

По думите на Божидар Йотов агенцията е успяла да бъде водеща институция за реализирането на стратегически приоритети на правителството в областта на пътната инфраструктура.

През миналата година са били направени безпрецедентни инвестиции, които са били най-много за последните две десетилетия. Агенция „Пътна инфраструктура" ще продължи да бъде надежден партньор на държавните институции и на фирмите - каза Божидар Йотов.

За втора година успяваме да се справим със зимата, подчерта той. Приоритетите на АПИ за 2010 г. са били - ускореното усвояване на европейските средства по програмите, изграждането и рехабилитацията на републиканската пътна мрежа, работа по безопасността на движение по пътищата и укрепване на административния капацитет на агенцията.

За първи път АПИ през 2010 г. имаме автомагистрала с акт 16 - „Марица", изтъкна Йотов.

Като успех той отбеляза и бързото ремонтиране на пропадналия път в Кресненското дефиле. Рехабилитацията е завършена за 9 дена. Направихме чудо, каза Йотов.

През 2010 г. са събрани 2 млн. лв. повече от винетни стикери в сравнение с 2009 г. Във връзка с наводнения участък от Околовръстния път на София в края на 2010 г. Йотов подчерта, че становището на експертите е, че АПИ няма вина в случая. Запушването на напречния отводнител е било причинено от много боклуци, сред които автомобилни гуми, перални, брезенти и др., отбеляза инж. Лазар Лазаров - член на Управителния съвет на агенцията.

По думите му, когато се оразмерява едно съоръжение, то се проектира за вода, а не за големи отпадъци като гуми и т.н. Постигнато се споразумение със Столична община да бъдат почистени коритата на реките в кварталите в подножието на Витоша.

Магистрали

През отчетната 2010 г. в Агенция „Пътна инфраструктура" бяха успешно реализирани тръжните процедури за избор на изпълнители на строителството и надзора на лотове 2, 3 и 4 на АМ „Тракия" . Това сочи Годишен доклад на агенцията представен ан пресконференция днес. През 2010 г. последователно започна фактическото строителство на лот 2, лот 3 и лот 4 на магистрала „Тракия", с чието изграждане през лятото на 2012 г. АМ „Тракия ще бъде въведена в експлоатация. Основните цели на проекта са по-висока скорост на движение от 68 km/h на 105 km/h , намаляване на времето за пътуване средно с 47,6 минути. Проектът ще отклони транзитното движение от много градове и села, които сега са потърпевши от шума и замърсяването на въздуха; ще повиши нивото на безопасност на пътя. Автомобилният транспорт в югоизточната част на България ще стане по-бърз, побезопасен и по-ефективен. Към настоящия момент остават за довършване 2 археологически обекта, намиращи се в ЛОТ 3, допълнително разкрити по настояване на Министерство на културата, работите по които трябва да приключат до края на април 2011 г. Към 31.12.2010 г. са издадени всички Разрешения за строеж, отнасящи се до проект „Доизграждане на АМ „Тракия, Лотове 2, 3 и 4". На 21.12.2010 г. Европейската комисия одобри формуляра за кандидатстване за безвъзмездна финансова помощ. В настоящия момент се извършват строителни дейности по всичките участъци (лотове), включени в проекта за доизграждане на АМ „Тракия". Към 31.12.2010 г. степента на изпълнение на строително-монтажните работи по отделните участъци е следната: Лот 2 - около 22 % от всички строително-монтажни работи по проекта; Лот 3 - около 16 % от всички строително-монтажни работи по проекта; Лот 4 - около 10 % от всички строително-монтажни работи по проекта.

През 2010г. АПИ е ускорила изграждането на автомагистрала „Люлин" и защити проекта чрез успешни преговори с Изпълнителя на строително-монтажните работи и подписването на Допълнително споразумение към основния договор АДЕНДУМ 3, на 22 юли 2010 г. Постигната беше най-висока усвояемост на средства за 2010 г. и е отчетен напредък от Европейската комисия в изграждането на АМ „Люлин" на Осмото заседание на Комитета за наблюдение и контрол на проекти, изпълнявани по ИСПА/КОХЕЗИОНЕН ФОНД на 20 и 21 януари 2011 г. Автомагистрала „Люлин" се изгражда в съответствие с заложените в проекта срокове и при стриктен контрол на качеството на строително-монтажните работи от страна на Възложителя Агенция „Пътна инфраструктура". Изцяло са завършени съоръженията от км 0+221 до км 17+224, където се извършват довършителни работи. На км 18+400, както и на прилежащата към АМ „Люлин" част от пътен възел „Даскалово" се извършват строителни дейности. 18.12.2010 г., официално беше открито за движение първото ниво на новоизградения пътен възел „Даскалово". Съоръжението свързва автомагистралите „Люлин" и „Струма". То се изгражда при пресичането на автомагистрала „Люлин" с пътя София - Перник Гюешево. За движение на моторни превозни средства бяха въведени в експлоатация две ленти в посока София и две ленти в посока Перник по път 1-6 към Гюешево, както и две ленти в посока Перник Владая и връзката с АМ „Струма" в посока Кулата.

На 2 октомври 2010 г. Агенция „Пътна инфраструктура" въведе в експлоатация магистрален участък от АМ „Марица", с обща дължина 30,28 км - от Харманли-Любимец, до разклона за Ново село. Новооткритият участък е на стойност 36 млн. лв. Финансирането е осигурено от Републиканския бюджет. С издаването на Акт 16 и пускането в експлоатация на този участък от АМ „Марица" Агенция „Пътна инфраструктура демонстрира че има сили, ресурс и необходимата отговорност да строи и само с държавни средства. В изпълнение на програмата на правителството за приоритетно изграждане на АМ „Марица" с цел съществено подобряване комуникациите на България и ЕС с Република Турция и Република Гърция, българската държава започна процедура за изграждане на два нови участъка на магистралата (от км 5 до км 72) по ОП „Транспорт". Предвидено е строителството на АМ „Марица" в участъка „Оризово -Харманли" от км 5+000 до км 71+011 да бъде изпълнено на два подучастъка: Подучастък 1 (ЛОТ 1) - участък „Оризово - Димитровград" от км. 5+000 до км. 36+600; Подучастък 2 (ЛОТ 2) - участък „Димитровград - Харманли" от км. 36+600 до км.71 +011. Общата дължина на двата лота е 66,1 км, а индикативната им стойност е 209 млн. евро. На 1 декември 2010 г. беше даден официален старт на тръжната процедура за избор на Изпълнител на строителството на ЛОТ 1 на АМ „Марица". На 21.12.2010г. беше обявена и тръжната процедура за избор на Изпълнител на ЛОТ 2. Очаква се до месец април да приключат търговете и за двата ЛОТА и през месец май да стартира тяхното строителство. С Решение от 02.07.2010 г. МОСВ одобряване инвестиционното предложение за АМ „Марица". В момента се извършва процедурата по преценяване на необходимостта за ОВОС за частта от проекта, обхващаща реконструкцията на съпътстващата инфраструктура. Всички територии със статут на поземлен фонд, попадащи в сервитута на основното трасе на бъдещата автомагистрала са отчуждени. Отчуждителните процедури за терените, засегнати от реконструкцията на съпътстващата техническа инфраструктура са в етап на изпълнение. В момента се изработват парцеларните планове на терените. По трасето на АМ „Марица" от км. 5+000 до км. 71+011 се намират четири археологически обекта, които подлежат на археологически проучвания. Археологическите дейности по ЛОТ 2 са приключили. Два от обектите от ЛОТ 1 са с дълъг период на изследване, за който е необходимо допълнително време и е предвидено дейностите по тях да продължат в началото на следващата 2011 г.

Техническите проекти за ЛОТ 1 и ЛОТ 4 на АМ „Струма" са изработени през 2008 г. За ЛОТ 2 и ЛОТ 3 - няма изготвени технически проекти. МРРБ и АПИ разглеждат възможността ЛОТ 2 и ЛОТ 3 да бъдат възложени за изпълнение на инженеринг. За ЛОТ 2 е подадена тръжна документация за изработване на технически проект за предварителен контрол на Управляващия орган на ОП „Транспорт" в МТИТС на 22.10.2010 г. На 19.10.2010 г. е изпратен за одобрение в УО на ОПТ Формуляр за канидатстване за финансиране на изработването на технически проект на ЛОТ 3 по Техническа помощ на ОП "Транспорт". Във връзка с писмо на МРРБ от 24.11 2010 г. АПИ подготви предложение за нова стратегия: -Строителство на ЛОТ 1 и ЛОТ 4 - предвидено е тръжните процедури за избор на консултант и изпълнител за ЛОТ 1 и ЛОТ 4 да стартират през януари 2011 г.; - ЛОТ 2 и ЛОТ 3 - инженеринг (Проектиране и Строителство) .Основните проблеми, които седят на дневен ред са дългите нормативни и технологични срокове, ангажираността на много институции и сложността на процесите, свързани с изпълнението на всички подготвителни процедури основно отчуждителни процедури/ до издаването на разрешението за строеж. Това води до проблеми, свързани със забавяне реализацията на проекта в предвидените срокове.

Източник: БТА, Фокус