Как започна "чуруликането"
Все повече и повече започваме да се вманиачаваме по Facebook - реагираме чувствително на слухове, че ще го закрият и роптаем срещу някои новости. С две думи - пристрастихме се! И как човек може да се справи с един порок? Ами... като го смени с друг. Ето и алтернативата - Twitter.
В България Twitter не е толкова популярна социална мрежа, но все повече и повече хора (особено сред бизнес средите и комуникаторите) оценяват неговите качества. Така че е време да му обърнем внимание.
Това, което знаят повечето от нас е, че Twitter е сайт, който разрешава на потребителите да изпращат и четат съобщения (ние си ги наричаме "туитове"). Тези съобщения са до 140 символа и се показват на страницата с профила на потребителя. Те са видими по подразбиране, но ние можем да ограничим достъпа към съобщенията си само до нашите последователи.
По-интересна обаче е самата историята на Twitter. В началото на всичко е Джак Дорси от Odeo. Както си стои8 в парка с децата и хапва мексиканска храна, на Дорси му хрумва идеята за индивидуалното използване на SMS за комуникация в малка група от хора. Първоначално името на новата услуга е Twttr, вдъхновена от друга социална мрежа - Flickr и петте знака на американските кратки SMS кодове.
Работата по проекта започна на 21 март 2006 г., когато Дорси публикува първото съобщение в Twitter. Часът е 21:50 (тихоокеанско Стандартно време), а съобщението гласи нещо такова: "just setting up my twttr". За първи път Twitter е бил използван за вътрешна комуникация между служителите на Odeo, а пълната версия е въведена публично на 15 юли 2006 година.
Twitter става много популярен през 2007 г. благодарение на фестивала South by Southwest. По време на събитието активността в Twitter нараства от 20 000 съобщения на ден до 60 000. Реакцията на фестивала е изключително положителна. Екипът на социалната мрежа печели Уеб наградата на фестивала. Интересно е, че при връчването получава и бележка със следното послание: "ние бихме искали да Ви благодарим в 140 знака или по-малко. И наистина го направихме!"
Twitter започва да се използва по време на значими спортни събития като финалите на NBA през 2010 година. След победата на Лос Анджелис Лейкърс на 17 юни са пуснати 3085 туита за секунда. Победа на Япония над Дания в Световната купа чупи този рекорд с 3283 туита в секунда.
Twitter се оказва много успешен продукт и носи значителни печалби на създателите си, но те не оставят нещата просто да се случват от само себе си и от септември до октомври 2010 г. компанията пуска в действие изцяло преработено издание на Twitter. Промените включват възможността да видите снимки и видеоклипове, като кликнете върху отделните туитове, които съдържат препратки към подобни материали от различни уебсайтове, както и ... още няколко подобрения.
И така... явно Facebook не е единствен и можем да се възползваме и от другите социални мрежи, особено когато говорим за бизнес. В този случай не бива да се ограничаваме, а да търсим най-подходящия канал. Именно с алтернативните "социални" мрежи можем да се запознаем от лекцията на Мартин Линков. Маркетинг мениджърът ще ни разкаже за тактиките, триковете и възможностите извън Facebook на семинара "Интернет маркетинг с нулев бюджет", който ще се проведе на 6-7 април 2011 в Интер Експо Център - София.
Автор: Силвана Миленова