Влошава се доверието на потребителите в България
През април 2011 г. общият показател на доверие на потребителите намалява с 3.1 пункта спрямо нивото си през януари, което се дължи главно на спад в потребителското доверие сред населението в селата с 8.5 пункта. При градското население равнището на показателя намалява с 0.5 пункта.
Общата оценка на потребителите за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца е по-неблагоприятна - 7.2 пункта намаление на балансовия показател от януари до април.
По отношение на промяната на икономическата ситуация в страната през следващите дванадесет месеца очакванията на потребителите са също по-песимистични (минус 4.4 пункта).
Населението в селата влошава с 10.2 пункта оценката си за настоящото състояние на бюджета на домакинството, а при финансите на градските домакинства влошаването е с 1.2 пункта.
Очакваните промени във финансовото състояние на домакинствата през следващите дванадесет месеца са също в посока на влошаване (с 5.9 пункта намаление на балансовия показател).
През април тревожни остават усещанията на потребителите по отношение на повишаването на потребителските цени. Оценката им за „инфлацията през последните дванадесет месеца" има по-висока стойност (плюс 14.0 пункта). Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца (увеличение на балансовия показател с 3.4 пункта).
По отношение на безработицата преобладаващи са предвижданията, че ще има съкращаване на персонал и през следващите дванадесет месеца, и то с по-високо темпо по мнение на потребителите в селата.
Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията им по отношение на възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца се влошават.
Последната анкета отчита леко подобрение (от 1.7 пункта) на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба.
За следващите дванадесет месеца обаче потребителите са по-резервирани в намеренията си да извършват такива разходи, като същевременно продължават да регистрират отрицателната си нагласа и по отношение на извършването на разходи за подобрения в дома, закупуването или построяването на жилище и покупка на кола през следващите дванадесет месеца.