Над 60 на сто от гражданите у нас се чувстват значително засегнати от кризата към февруари, а 86% от изследваните домакинства заявяват, че тя оказва отрицателно влияние върху техния начин на живот и потребителски възможности. Това показват резултатите от третото годишно изследване на тема „Потребителското поведение в условията на икономическа криза", проведено в началото на 2011 г. от агенция Прагматика.

Скептицизмът на потребителите се откроява на преден план, като около 44% от участниците в изследването са на мнение, че краят на кризата ще настъпи най-рано след 2 години.

Първите две изследвания на потребителското поведение бяха проведени в началото на 2009 и 2010, като дават възможност за проследяване на динамиката на потребителското поведение от първите месеци на кризата през 2008 г.

Хората са ограничили през 2010 г. консумацията на различни типове стоки и услуги (развлечения, облекла, обувки, отопление, храна, електричество, вода) или са преминали към потребление на по-евтини такива, заради увеличени разходи и по-ниски доходи.

Специалистите определят това поведение за типично в условия на криза, като очакванията са то да се запази и през тази година.

53.6% от изследваните лица са заявили, че са усетили свиване на доходите през 2010 година, което отговаря на повече от половината български граждани, живеещи в градовете. Малко над една трета от българите (37.6%) са запазили доходите си от 2009 г. Същевременно 66.2% от запитаните заявяват, че разходите им са се увеличили. Това обяснява влошеното потребление и негативните нагласи за следващите 1-2 години.

Притеснителен е и фактът, че изследването на потребителското поведение регистрира ограничаване в консумацията на „стоки от първа необходимост". Засегнати са продукти като месо, месни храни, млечни произведения. Повече от 20% от запитаните заявяват, че ще ограничат потреблението на тези стоки или ще се ориентират към по-евтини марки.

Промяна се очаква и по отношение на шоколадовите и захарни изделия, алкохола и безалкохолните напитки. Кризата стимулира и отказа от цигарите - близо една трета от пушачите заявяват, че през тази година възнамеряват да намалят употребата на цигари. Съществена промяна в потребителското поведение не се очаква по отношение на хляба, киселото мляко, плодовете и зеленчуците.

Около 15% от българските граждани са успели да спестяват през 2010 година, като над 40% от тях посочват, че са заделяли по-малко пари, отколкото през предходната година. За сравнение, през 2009 година, делът на заявилите, че са спестявали е бил около 20%. Около 15% от запитаните планират да търсят възможности за кредитиране през 2011 година.

Близо 47 на сто планират да закупят техника за дома през годината, спрямо 51% през изтеклата година.

Очаква се и известен спад в посещаемостта на заведенията. При заведенията за хранене над 40 на сто от посетителите заявяват, че през настоящата година ще намалят посещенията си в подобен тип търговски обекти. Сходна е ситуацията и по отношение на клубовете. Най-слабо засегнати през тази година ще останат кафенетата.

В сектора на почивките и екскурзиите около 55% заявяват, че през изтеклата година не са осъществили никаква почивка или екскурзия. Около 9% са пътували на екскурзия или почивка извън страната. Очаква се през 2011 г. да се запази потребителското поведение, свързано с туризъм и пътувания в страната и чужбина.

Едва около 9 на сто от българите, живеещи в градовете, планират покупка на кола през тази година.

„Въпреки позитивните индикации в някои от макроикономическите показатели, все още сме в сянката на кризата. Показателно за това са оценките на потребителите, които ще бъдат в основата на тяхното пазарно поведение през 2011 година. Приоритет трябва да бъдат стабилността на растежа и това то да бъде осезателно усетено от страна на потребителите. Едва тогава можем да очакваме „разчупване" на потребителското мислене и активизиране на така желаното и за икономиката потребление", коментира Юлиан Добрев, изследователски директор в агенция Прагматика.

Агенцията следи в трета година промените в потребителските нагласи и поведение, свързани с периода на икономическа криза. Сред целите на изследването са да се установи промяната на потребителското поведение по отношение на хранителни и козметични продукти; домакински уреди, да се определи склонността на домакинствата към спестяване, склонността към покупка на нови и употребявани автомобили, да се определи потребителското поведение по отношение на посещенията на заведенията; планирането на почивки; жилищните ремонти.

Изследването е количествено и представително за лицата на възраст 18-65 години, живеещи в градовете в страната. Данните са събирани на база структурирани персонални интервюта сред 800 респонденти.