Липсата на Акт 16 няма да спре откриването на АМ Люлин
Няма как да бъде забавено откриването на магистрала „Люлин", увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, след като вчера се разбра, че има проблем с подписването на Акт 16.
Той беше попитан от журналисти дали е справедливо искането на кмета на Община Перник Росица Янакиева, която заяви, че ще подпише Акт 16 за обекта, само когато турският консорциум „Мапа Дженгиз" си изпълни ангажиментите. Тя обяви, че компанията, която построи магастралата, е оставила местните пътища разбити и дължи 300 000 лева за ползвани терени за депа.
„Всеки ден означава много за тези десетки хиляди граждани на Перник, които ще получат един съвсем нов начин на предвижване до София. Нека да разделим двете неща - има ясно подписано споразумение между „Мапа Дженгиз" и държавата и общината. По моята информация това споразумение се изпълнява. Хубавото е, че този път не се притесняваме от политизиране, защото има подписано споразумение. Ако една от точките не се изпълни, ние веднага ще видим защо не се е изпълнила и какви мерки трябва да се предприемат", коментира Плевнелиев.
Според него трябва да се направи разлика между споразумението и темата за Акт 16 - тоест документите, свързани с пускането на магистралата законно в експлоатация, които нямат нищо общо.
По думите му положителното е, че както кметът на Перник, така и всички останали по веригата са сложили всички претенции на масата и са дали подписите си.
"На мен като министър ми е много лесно, защото, когато имам подписа, включително на кмета на Перник, аз не се притеснявам оттук нататък за тази магистрала", заяви още Росен Плевнелиев.
Вчера от Пътната агенция съобщиха, че магистрала "Люлин" ще бъде пусната в 15 ч. в неделя, като окончателната сума за изграждането й е 185 млн. евро.
Плевнелиев разказа за едно от трудните решения, които му се налагало да взима. То е свързано с магистрала „Люлин".
„През 2009 г. аз шест месеца обикалях из Пътната агенция и питах - кога ще бъде завършена, и колко ще струва, и, по дяволите, има ли някой план? Ако има план, да го сложи на масата и да си сложи подписа. Тогава разбрах, че няма много хора, които следват този типичен бизнес подход - да се знае кога, по какъв начин, план-графици. На това отгоре голяма част от политиците по това време бяха на мнение, че е по-добре тази магистрала да се остави да падне. Те са направили всички тези клеймове, те не са си свършили работата, те са увеличили цената - това е доказан факт. Турската компания с всички проблеми, типично, за съжаление, балкански, български подходи, малко по андрешковски. През 2008 г. прокуратурата вече е в тази магистрала. През 2007 г. тази магистрала е символ на една от най-големите измами с европейски средства. Неправителствена организация, базирана в Брюксел казва, че тази магистрала е същата като един басейн за крокодили", каза Плевнелиев.
Той заяви, че е бил дълбоко воден от амбицията, че България трябва да има магистрала „Люлин", защото тя е част от два европейски коридора, защото тя е важна за 15 000 коли на ден, които пътуват от Перник за София за десет минути, а не за един час. „Трябва да си повярваме, че единствено, оптимизирайки собственото си време и усилия, и работейки повече, ще ставаме по-богати. Човек става богат, когато мисли върху секундата и стотинката. Германците са шест пъти по-ефективни, гърците са три пъти по-ефективни от българите, затова са и три пъти по-богати", каза Плевнелиев.
Източник: Фокус