Дейвид Бах, професор по Стратегически мениджмънт и Декан, отговарящ за MBA програмите в IE Business School, даде интервю специално за Profit.bg по време на посещението си в София. Ето и какво каза той пред камерата на ProfitTV:

Г-н Бах, какво е усещано да сте обявен за един от младите бизнес гурута на бъдещето?

Това е голяма чест за мен. Има много повече хора, които са невероятно талантливи и знаят много повече за много аспекти на мениджмънта. Смятам, че моят принос е различната гледна точка за това как бизнесът и политиката си взаимодействат. Моите студенти и компаниите, с които съм работил, намират това за много полезно. Смятам, че в случая става въпрос много повече за идеите, отколкото за човека.

Вие сте експерт в областта на непазарната стратегия. Бихте ли разказали накратко какво е непазарната стратегия и защо тя става все по-важна в света на бизнеса?

Често считаме компаниите за икономически участници. Те развиват дейността си на пазарите, произвеждат продукти и ги продават. Според непазарната стратегия обаче компаниите са също така социални и политически единици. Те развиват дейност и в социалното и политическото пространство. Също както се опитват да управляват техните пазари, мениджърите би трябвало да се опитват да управляват и непазарната среда на бизнеса, политическият контекст, в който те развиват дейност.

При непазарната стратегия става въпрос за опити за оформяне на тази политическа среда по същия начин, по който компаниите се опитват да оформят техните пазари.

Непазарната стратегия е също толкова важна колкото и пазарните стратегии. Много често именно в тези условия една компания може да придобие или да загуби конкурентно предимство. Във взаимнобвързания свят трябва да се справяме с различни регулации, различни социални норми, различни култури по света. Имаме YouTube, Twitter, Facebook, интернет, CNN. Много важно за компаниите е да имат умения и да са ефективни в начина, по който управляват представяне си от социална и политическа гледна точка.

Бихте ли ни дали пример за компания, която използва ефективно непазарната стратегия и извлича ползи от това и, респективно друг, която не се справя толкова добре в тази насока.

Първото нещо, което ще ви кажат преподавателите по мениджмънт е, че трябва да внимавате, защото може да дадете за пример компания, която се справя много добре, но след няколко години нещата вече да не стоят по същия начин.

Преди време съм давал за пример колко ефективно Toyota се справя с непазарната среда, когато става въпрос за екологични автомобили. Дори съм използвал BP като пример за това колко ефективно са се справяли с предизвикателство като климатични промени. Разбира се и двете компании имаха сериозни проблеми напоследък. Това просто показва колко трудно е една компания да успява трайно да се справя успешно в тази насока.

Ако трябва да дам два по-скорошни примера, съм впечатлен от начина, по който Google се справя с многото политически предизвикателства пред компанията. Те се сблъскват с проблеми, свързани с неприкосновеността на личните данни, интелектуалната собственост, дори и с проблеми свързани с лоялната конкуренция. Microsoft, например, които преди 15-20 г. бяха в подобно положение, основно пренебрегваха политическата среда, след което се опитваха да разрешават тези проблеми в съда. Смятам, че Google разбират, че трябва да поддържат много добри отношения с акционерите си и го правят доста ефективно.

Друг пример, който бих посочил е Goldman Sachs. Eдна компания, която има сериозни проблеми отчасти поради начина, по който се отнася към социална и политическата среда.

Те са най-печелившата и водещата инвестиционна банка в света, но наскоро с сблъскаха със сериозни предизвикателства. Може би си спомняте, че по-рано тази година се опитаха да организират частно предлагане на акции на Facebook, което се провали, защото щатската Комисия по ценни книжа и борси изказа своите опасения от подобна сделка. Мнозина смятат, че решението можеше да е друго. Според мен тези опасения бяха изказани, защото регулаторните органи са поставени под голям натиск след кризата да бъдат строги с някои от водещите инвестиционни банки. Това подчертава факта, че Goldman Sachs биха могли да се справят и по-добре при възстановяването на доверието към банката не само на Уолстрийт, но и сред обикновените хора.

Г-н Бах, вие сте и уважаван експерт в сферата на MBA обучението. Смятате ли, че световната финансова криза промени напоследък тенденциите в MBA обучението?

Определено кризата оказа влияние. Като бизнес училища ние трябва да си зададем въпрос каква роля и отговорност имаме. Ние обучаваме мениджъри, те вземат решения, а тези решения влияят на живота на хиляди, а понякога и милиони души. Така че нашата отговорност е голяма.

В тази връзка някои от промените изглежда не са достатъчно големи. Някои бизнес училища, например, казват трябва да наблегнем на етиката, трябва да говорим повече за управлението на риска.

Смятам, че това, което наистина трябва да се направи (а ние в IE Business School имаме доста добра история в това отношение) е наистина да се концентрираме върху основните неща. Какво е основното при мениджмънта? Мениджмънтът не означава генерирането на бърза печалба, която може да присъства само в счетоводния баланс. Основното в случая е да се създава стойност за клиента, за обществото и само когато това се прави трайно, се създава стойност за акционерите.

Мисля, че в много отношение се върнахме към основните неща. Трябваше да си припомним, че това, което е от значение е трайното създаване на стойност, а не краткосрочното максимизиране на печалбата.

Какво бихте посъветвали българите, които са решили да се сдобият с MBA диплома от престижна учебна институция като IE Business School, например?

Имаме чудесни студенти от България. Някои от тях се връщат обратно тук, работят много успешно в София или в други части от България. Други се възползват от възможността и излизат в чужбина, за да градят кариера там. Това, което бих препоръчал е човек, ако има възможност да учи в бизнес училище, да се възползва от нея. Тези програми създават огромна стойност не само посредством знанията, които човек придобива, но и чрез уменията, които развива, контактите, които си създава и въобще цялостния опит. Проучете различните училища. В Европа има чудесни училища, както и в САЩ, а все повече и в Азия. Научете колкото се може повече за тях, защото това е доста важно решение. Вие инвестирате много пари, много време и трябва да сте сигурни, че това е подходящото място за вас. Можете да научите много за училищата от интернет, от брошури, от социални медии, но в крайна сметка, ако можете да посетите самото училище, да разгледате и да усетите атмосферата също би било от полза.