Защо корпорациите харчат пари за опазване на природата
Грижата за околната среда се превръща в най-простият начин една компания да предразположи потребителя към себе си. Изследване на Nielsen показа, че половината от жителите на Земята са готови да изберат продукт дори и по-скъп, който не замърсява околната среда или не е произведен по вреден за природата начин. Две трети от потребителите правят избора си само от желание да помогнат за опазване на планетата ни.
Същевременно едва ли има компания, която доброволно би разкрила икономическата страна на подобен алтруизъм. Най-простата и дори цинична опора на грижата за околната среда са облекченията, които редица държави предоставят в замяна на съвестното отношение на производителите.
Същевременно екопродуктите и екоуслугите се разпространяват по целия свят, а с тях екобюджетите на корпорациите се разрастват до милиардни суми. Според анализаторите екобрендингът носи неоценимо предимство пред конкурентите. Ето кои са най-успешните проекти досега:
Фенери Philips
През 2005 г. подразделение на компанията Philips Lighting разработи специална система за осветление, която не привлича насекоми и птици. Скоро след това компанията се обединява в съвместен проект на име ClearSky с Shell- на опитна петролна платформа в Средиземно море, близо до Холандия са инсталирани лампи, които да не привличат вниманието и да не дезориентират прелетните птици. В момента Philips води преговори за инсталиране на системата на редица крайбрежни съоръжения.
Еко- Nokia
Екологичната революция в Nokia започва през 2006 г., когато тя стартира проекта си за утилизация We:Recycle. В 85 страни в света в салоните и сервизните центрове на компанията са поставени кошници за събиране на стари и ненужни телефони. 80% от материалите от старите мобилни телефони отива за преработка и се използва повторно за мебели, битова техника и дори зъбни протези, а другите 20% се изгарят и отиват в строителството.
През 2007 г. е представен и екологичният мобилен телефон 3110 Evolve, половината от корпуса на който е направен от екоматериали.
В изграждането на имиджа си на зелена компания, две години по-късно Nokia се отказва и от употребата на бром, хлор и антимон и техните съединения, а през 2010 г. въведе екопаспорт за всичките си телефони, съдържащ информация за материалите, потреблението на енергия и начина на преработка.
Зелените прахосмукачки Electrolux
Преди няколко години Electrolux изнамери нов начин за попълване на запаса си пластмаса за производство на битова техника. Компанията финансира проект наречен Vac from the sea за събиране и преработка на боклук от океаните (Тихия, Атлантическия и Индийския океан, Средиземно, Балтийско и Северно море), в който участват екологични групи 5 Gyres и подбрани с конкурс доброволци. Първите събират боклук от водите, а вторите- от крайбрежията.
С него компанията произвежда прахосмукачки- концепти, които не се продават и се ползват само с рекламна цел, но въпреки компанията е залята от запитвания от желаещите да си купят. Същевременно Electrolux предлага и зелени прахосмукачки, направени от 55-70 процента преработена пластмаса. Търсенето им превишава няколко пъти традиционния им аналог.
Бутилки Coca-Сola
Прочутата корпоративна война нямаше как да не се разгърне и на този фронт. На Зимните олимпийски игри във Ванкувър през 2010 г. Coca-Cola устрои истинско екологично шоу, обличайки сътрудниците си в екологични фирмени дрехи, произведени от преработени пластмасови бутилки. Целта беше да бъде представена първата бутилка, създадена от една трета екоматериали. Вместо пелиетилен в нея бе използван етанол от бразилска захарна тръстика.
През 2010 г. бяха продадени 2.5 млрд. от новата бутилка, а за настоящата година е планирано удвояване на продажбите.
Вторият, по-малко споменаван ефект, е че през 2007 г. Северна каролина заработи най-голямата фабрика за преработка на пластмасови бутилки, която струва на Coca-Cola около 60 млрд. долара годишно. Компанията ползва аналогични мощности в Мексико и Австралия..
Бутилки PepsiCo
Отговорът не закъсня. През март тази година PepsiCo обяви създаването на първата екологична бутилка, изработена от 100% растителни материали, подлежащи напълно на преработка. Специалистите на компанията успяха да създадат напълно идентична с пластмасите структура от зърнени култури. Сега те експериментират с портокалови кори и домати. Пробното производство на екобутилките ще започне през 2012 г. и ако е успешно, то ще бъде приложено върху цялата продукция на компанията.