Хартиената Гражданска отговорност изчезва на 18 юли
Хартиените полици за Гражданска отговорност ще изчезнат в България на 18 юли 2011 г. Такова решение е взел Борислав Богоев, заместник-председател ръководещ управление „Застрахователен надзор", по време на среща с представители на Асоциацията на българските застрахователи, на Гаранционния фонд, на Българската асоциация на застрахователните брокери, на Асоциацията на застрахователните брокери, на Асоциацията на застрахователна сигурност, на Асоциацията за застрахователна сигурност, на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи, на Асоциацията за защита на пострадали при пътно транспортно произшествие, както и от Съюза на застрахователните агенти.
Темата на срещата беше готовността за стартиране на информационната система, чрез която ще се издават полици по задължителната застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите и по този повод присъства и софтуерната фирма „Мусала Софт", която разработва системата. Фирмата представи системата, както и нивото на адаптация на застрахователите към нея.
Не е необходим отлагателен период, обобщи информацията г-н Богоев, има възможност системата да стартира от 1 юни 2011 г., но следва да се предвиди период, в който да се тества системата и да се отстраняват възникналите технически проблеми. Беше решено да се даде 45 дневен тестови период, за да се осигури възможност всички служители на застрахователните компании, на брокерите и застрахователните агенти да се включат в системата, както и да се обучат да работят с нея.
В рамките на този период, паралелно с електронните полици обаче, ще може да се издават и полици от кочан до 17 юли 2011 г. включително. От 18 юли 2011 г. всички, които предлагат полици по „Гражданска отговорност", ще трябва да имат готовност да ги издават само чрез системата. След въвеждане на данните, необходими за издаване на полицата, електронната система ще генерира определен код (индивидуален номер на полицата) в реално време. По този начин ще отпадне необходимостта от отчитане на полиците и ще се прекрати лошата практиката на отчитане на полиците с голямо забавяне.
След проведените дебати е определен и срок от 25 юли 2011 г., в който застрахователите трябва да обработят всички полици на кочан и да ги отчетат чрез единната информационна система в Гаранционния фонд.
„Електронната полица" ще даде възможност да се засили и контрола по отношение наличността на Гражданска отговорност, тъй като всяка полица от момента на издаването й, в реално време ще се отчита в системата. Друго предимство за потребителите, което ще създаде действащата информационна система, е възможността за изграждане на системата „Бонус-малус". В нея ще бъдат заложени критерии, които ще влияят на цената на застрахователната премия в зависимост от поведението на водача при движение по пътищата и причинените щети.
Системата ще позволи да се намали и времето за издаване на полицата, тъй като данните за МПС и собственика веднъж въведени, те само ще се актуализират при всяко подновяване на полицата. Така ще се минимизира и възможността за допускане на грешки при въвеждане на данните.
Брокерите ще имат достъп до системата чрез информационните системи на застрахователите. Полица за ГО ще може да се създаде само при наличие на компютър, принтер и онлайн връзка със системата. Очаква се също така данните за застрахованите и незастрахованите коли да бъдат непрекъснато препращани към базата данни КАТ, при което контролът за наличие на ГО да се автоматизира.