Кредитната ни история е един от основните фактори за определяне на рисковия ни профил и условие за достъп до банково кредитиране. Дали обаче кредитното ни минало може да ни осигури по-евтин банков ресурс днес? Оказва се, че изрядният платец има теоретично всички шансове за достъп да банково финансиране на преференциални условия и у нас, но не е достатъчно условие. Това е така, защото, както вече се спомена по-горе, е един от основните критерии, по които се изготвя рисковия ни профил.

Въпреки всичко, банките предлагат преференциално финансиране на свои и нови клиенти, а конкуренцията помежду им се изостри в усилията да привлекат най-добрите.

По темата потърсихме представителите на Пощенска банка, УниКредит Булбанк, Банка ДСК, Райфайзенбанк (България) и ПИБ. За съжаление от Пощенска банка, УниКредит Булбанк и Райфайзенбанк (България) така и не намериха време да отговорят на подобен фундаментален въпрос, който има пряка връзка с отношението на кредитиращата институция към своите клиенти, с развързването на кредитирането (от което нужда изпитват и самите трезори), а оттам и на стимулиране на потреблението.

„Данните от Централния кредитен регистър на БНБ за кредитната история на всеки клиент ни показват доколко той е коректен в отношенията си с банките. Всяко кредитно улеснение, независимо от вида си, в крайна сметка е договор между две страни, в които те са поели определени задължения. Информацията дали даденият кредитоискател е изпълнявал и изпълнява в момента ангажиментите си по сключените от него договори е от изключително значение при вземането на решение за кредит", ни обясни Милка Тодорова, директор "Банкиране на дребно" в ПИБ.

„Кредитното минало" е основен елемент от рисковия профил на кредитоискателя. То дава важна информация за коректността на клиента и косвено за неговите финансови възможности. Така мениджърът отговори на въпрос за мястото на „кредитното минало" сред критериите за определяне на рисковия профил на потенциалния кредитополучател?

В това, че „кредитното минало" е един от основните фактори, които оказват влияние за вземане на решение за поемане на кредитен риск, ни увериха и експертите от Банка ДСК. Оказва се обаче, че проблемът с досието на клиента не е така еднозначен.

„Преценката за даден клиент, който не попада в групата на тези с „чисто кредитно минало", не е еднозначна, а зависи от анализа на обективните и субективните обстоятелства, довели до тази „недобра" кредитна история", обясниха от Банка ДСК.

Необходимо, но не е достатъчно

Това един платец да е изряден е необходимо, но не и достатъчно условие за достъпа му до по-евтин банков ресурс, спрямо цената, на която кредитоискател с „недобра" кредитна история ще получи кредит, уточниха от двете финансови институции. Структурирането на преференциални условия става на база на много повече критерии.

Милка Тодорова, уточни, че преференциалните условия зависят освен от коректността на клиента, но и от други фактори като: образование, квалификация, доходи, работодател и други.

Въпреки всичко, преференциални оферти има и могат да касаят кредитни продукти, според типа (ипотечни, потребителски, за разплащания), посочиха от Банка ДСК.

Но за кого тогава са тези облаги?

Отговор на въпроса получихме от ПИБ: „Преференциалните условия са най-добрите условия по даден продукт, от които могат да се възползват само клиентите с висок кредитен рейтинг и безупречно кредитно „досие".

Стари и нови клиенти

Кредити на преференциални условия са насочени както към стари, така и за привличане на нови клиенти от банките.

„Банката разполага с източници на информация и за двете групи клиенти, които след съгласие на клиента може да използва в преценката си преди да отправи търговско предложение с преференции", заявиха от Банка ДСК.

„Много често при сключване на договор с даден работодател за масово плащане на заплатите по сметки в банката се договарят и условията, при които ще бъдат предложени кредитни продукти на служителите му", каза на свой ред Милка Тодорова, като пак напомни, че тези условия важат за коректните лица, с добър рисков профил.

На въпроса дали биха могли да дадат нагледен пример за това до какви размери може да варира разликата по лихвата за клиента с добър и такъв с по-рисков профил, тя посочи следното:

„Цената на конкретен кредит зависи от много фактори, но един от най-важните е индивидуалният рисков профил на клиента. Той зависи от кредитната му история, от експозицията му в момента, от доходите му, от персоналните му данни като образование, квалификация, длъжност и др. В случаите, когато клиентът е с по-висок рисков профил ние можем да му предложим кредит при по-висока лихва от най-добрата за даден продукт, като по този начин компенсираме по-високото ниво на риск, който поемаме. Например, при нашия ипотечен кредит Пре-имущество с фиксирана лихва за първата година от 5.5% лихвата за следващите години започва от 7.8% за клиентите с най-добър рисков профил и може да бъде увеличена с процент или два при наличие на увеличаващи риска фактори".

Битка за изрядни платци

Изрядният клиент винаги е бил от значение за кредитиращите институции, но цената му нарасна драстично през последните години и вероятно ще продължава да расте. Ще доведе ли това до изостряне на конкуренцията между банките в усилията си да кредитират хората с добър рисков профил?

„Процесът по привличане на „изрядни платци", за нас не е спирал. По правилно е да се каже, че банките, които в разгара на икономическата криза преустановиха привличането на клиенти по кредити, сега се връщат на пазара и това води до агресивна конкуренция", така от Банка ДСК отговориха на въпроса дали е започнала битката между банките по привличане на изрядните платци.

В това, че битката не е спирала, ни увери и Милка Тодорова от ПИБ.

„Банките винаги са се стремели да привличат най-добрите клиенти и кредитополучатели", каза мениджърът. „Това е от особено значение в този период на бавно и трудно излизане от ситуацията на световна икономическа криза. Много е важно клиентите ни да знаят, че когато са изрядни платци, винаги ще могат да разчитат на кредитни продукти при възможно най-добрите условия".

В тази връзка тя отправи един съвет към клиентите на банките.

„Ако имате някакви индикации за бъдещи затруднения с плащането на погасителните вноски е задължително да комуникират открито с банката. Тя е ваш партньор и съвместно винаги ще се намери най-доброто решение във всяка трудна ситуация. По този начин клиентът ще продължи да бъде с безупречна кредитна история и да се ползва от най-добрите банкови условия и преференции".