7-те черти на успешните инвеститори
Журналистът от Reuters Феликс Салмън миналата седмица пусна видео, в което говореше срещу посещаването на срещи като конференцията на Ира Сон в Ню Йорк - годишна среща на някои от най-богатите хедж фонд мениджъри на света, където те в продължение на часове говорят за себе си.
"Тези хора просто рекламират книгите си," казва Салмън. „Ако искате да похарчите парите си, за да хапнете и да пиете кафе в компанията на плутократи - ОК, но не се преструвайте, че отиват там, за да научите нещо".
Салмън казва, че е присъствал на няколко подобни срещи и конференции, и казва, че важното е на да следваш съвети по точки, които инвеститорите дават, а да обърнеш внимание на това какви хора са те, успелите. Как работят, какво четат, от къде вземат идеите си.
Ето някои общи черти, които Салмън е намерил у инвеститорите:
1. Те се учат един от друг
Комисията по ценни книжа кара всички фонд мениджъри, управляващи повече от 100 млн. долара да пишат доклади за активите си всяко тримесечие. Мениджърите се радват да го правят - всъщност те се радват да видят какво прави конкуренцията.
Инвеститорът Мохниш Пабрай казва, че обича да чете тези доклади. От къде черпя идеи? Гледам какво правят хората, които уважавам." Явно това работи - г-н Пабрай купуваше акции на Wells Fargo в началото на 2009 г. - малко преди да утроят цената си.
2. Използват чеклисти
Хората се провалят или защото не знаят какво правят, или защото това, която правят е прекалено сложно.
Вземете пример от авиолиниите - те ползват чеклисти за всичко. Boeing казва, че човешките грешки са намалели значително, след въвеждането на чеклисти при пилотите в средата на 20-ти век.
3. Не гледат телевизия
А ако го гледат, изключват звука. Големите инвеститори не обичат шума. Новините днес са станали хаотични, има толкова много информация, голяма част от нея не е поднесена безпристрастно.
4. Не са роби на календара
Купих си Microsoft преди година, казва авторът. До сега няма особен резултат. Но аз не бързам - мога да чакам.
Много клиенти на хедж фондове звънят непрекъснато по телефона - искат седмични и ако може дори дневни отчети.
Според Салмън обаче това е най-прекият път към посредствеността. Това е като жена на диета, която се тегли на кантара на всеки половин час и накрая се отказва, защото след 4 часа е нямало резултат, какъвто е искала.
5. Те са универсални слушатели
Най-големите предизвикателства пред хедж фонд мениджърите не идват от финансите, а от сферата на психологията, историята, инженерството и др.
Washington Post наскоро изброи в публикация 5-те най-важни науки за успешния финансист - история, психология, право, математика, статистика и счетоводна дейност. Модерната квалификация Магистър по бизнес администрация не бе сред тях.
6. Фокусират се над грешките си повече отколкото над успехите
Всеки инвеститор прави грешка, но поведението му след грешката е това, което отличава добрия от лошия.
На годишната си среща с акционерите споменатият по-горе Побрай прекарва повече време в дискутиране на грешките и как се е стигнало до тях, отколкото на успехите.
7. В ръководството участват колкото се може по-малко хора
Перфектният пример за това е Berkshire Hathaway - една от най-успешните компании в света се управлява от двама души.
В директорския кабинет на някои от най-добрите компании на света има само мениджър, секретарка и счетоводител.