Битката за марката Faberge
Браян Гилбъртсън се буди в деня на настъпващата 2007 г. с план, който знае, че може да му донесе неприятности, пише Forbes. Бившият главен изпълнителен директор на най-голямата минна компания в света BHP Billiton Ltd се кани да закупи марката Fabergé от конгломерата за потребителски стоки Unilever. Неговата цел е да възстанови блясъка на легендарната марка, превръщайки я в луксозна марка, която продава скъпоценни камъни и други аксесоари.
Сделката е на стойност само 38 млн. долара, което е дребна сума за възможностите на Гълбъртсън. Защо тогава той е толкова обезпокоен, както по-късно описва в съдебните документи?
Защото неговият най-важен бизнес партньор, руският милиардер Виктор Векселберг, няма да бъде включен в сделката.
Опасенията на Гълбъртсън се оказват напълно основателни. Чувствайки се измамен и тайно изключен, Векселберг по-късно завежда дело срещу Гилбъртсън на Кайманoвите острови.
Сделката за Fabergé и разривът, до който довежда, има и други последствия. Векселберг е бил на път да назначи Гилбъртсън за председател на най-голямата компания за производство на алуминий в света, след като руснакът приключва сливането на неговата компания Sual с Rusal. Гълбъртсън не получава поста, а и двамата отказват коментар по случая.
Векселберг е най-големият индивидуален колекционер на яйца Fabergé в света, след като купува девет от тях от сем. Форбс през 2004 г. и ги връща в Русия. Векеселберг е възнамерявал, според съдебните документи, да подари марката Fabergé на съпругата си като коледен подарък.
Вескелберг и Гилбъртсън се познават от 2004 г., когато руснакът убеждава Гълбъртсън да управлява производителя на алуминии Sual. Горе-долу по същото време Гилбъртсън основава британска инвестиционна компания на име Pallinghurst Resources, финансирана със 150 млн. долара от Векселберг. Един от първите проекти на Гилбъртсън - да закупи марката Fabergé и правата за интелектуална собственост от Unilever.
Гилбъртсън обаче твърди, че само дни преди сделката Векселберг настоява в замяна на своето финансиране да получи правото да притежава интелектуалната собственост и по-голяма част от бъдещата компания, която ще гради бизнес около марката Faberge. Това изискване в последния момент е имало за цел да увеличи "вероятността да се съглася с техните искания," казва Гилбъртсън в писмените си показания до съда. Така че вместо това той събира други инвеститори. "Опасявах се, че г-н Векселберг щеше безскрупулно да преследва собствени цели," казва още Гилбъртсън.
Съдебното дело обаче не успява да попречи на Гилбъртсън да закупи Fabergé. Той и неговите акционери са похарчили 60 млн. долара за развиването на марката, отваряйки магазин в Женева и пускайки две нови колекции, в които има бижута, оценени на 7 млн. долара. Неговата инвестиционна компания в момента оценява Fabergé на 173 млн. долара, но Гилбъртсън прогнозира, че скоро марката ще струва 1 млрд. долара.