Луксът: религията на Москва
Руснаците обичат лукса и луксът обича руснаците. Нищо не може да разклати тази силна любов. Броят на новоотворените бляскави бутици в столицата расте паралелно с броя на новоизлюпващите се милиардери.
През 1997 година Михаил Горбачов участва в реклама на Пица Хът. Клипът показва бившия съветски лидер в компанията на внучката си Анастасия в заведение на американската верига пицарии, намиращо се в близост до Кремъл. Десет години по-късно, през 2007, Горбачов участва в нова реклама. Този път той е показан сам в лимузина, която се движи покрай Берлинската стена. От лявата му страна стои полуотворена чанта. Марката й е Луи Витон - френска компания за луксозна мода.
Промените в рекламните ангажименти на Горбачов свидетелстват за бурното развитие на пазара за луксозни стоки в Русия. Подпомогната от растящите цени на суровините, икономиката на страната нараства със 70% в десетилетието до 2008 година, а с нея и броят на милионерите и милиардерите. И макар световната финансова криза да забави това развитие, днес Русия продължава да бъде един от водещите пазари за луксозни продукти, коментират от бранша.
Задръстване от Бентлита
„Хората се връщат към нормалния си начин на живот", казва руският моден магнат Алла Вербер. А „нормален" начин на живот за руските богаташи означава задръстени от Бентлита улици и отваряне на луксозни нови бутици през ден. Вербер, който оглавява модното отделение в московския ЦУМ, дава за пример марки като Гучи и Долче и Габана, чиито магазини в последно време чувствително увеличават продажбите си.
Все пак кризата нанесе тежък удар на оценявания на над 8 милиарда долара пазар на луксозни стоки и принуди известни дизайнери, сред които и Вивиан Уестууд, да затворят магазините си в руската столица. Подобно на всеки друг аспект на руската икономика, възстановяването й на този пазар зависи най-вече от цената на петрола, която достигна рекордни стойности тази година. Така златно-кафявите чанти на Луи Витон и червените токчета на Маноло Бланик се завръщат по улиците на Москва.
Хобито им е да харчат
Именно в руската столица, която според класациите е и най-скъпият град в Европа, са концентрирани осемдесет процента от пазара на луксозни продукти в Русия. Причината е, че в Москва живеят повече милиардери, отколкото във всеки друг град по света. По данни на списание Форбс през миналата година те са били 79, като броят им е нараснал с близо една трета. Както коментира изданието, някои от тях "имат повече пари в сметката, отколкото цели държави произвеждат за няколко години".
Нуждата тези средства да бъдат похарчени води до появата (само в рамките на десетилетие) на бутици на някои от най-престижните световни марки, сред които Ив Сен Лоран, Гучи и Булгари, както и на шоуруми на Ламборджини, Мазерати и Бентли.
Нещо повече: откритият през 2005 година ежегоден „Панаир на милионерите" в Москва е едно от най-големите и най-известни изложения на луксозни стоки в света. Това развитие ще продължи и занапред, категорични са анализаторите, които прогнозират, че пазарът на луксозни продукти в Русия ще се увеличава с по 20% годишно. А с него и броят на рекламните ангажименти на Горбачов.
Източник: Дойче веле