Бизнес делата на Майкъл Джордан процъфтяват
Повече от 50 милиона деца са се родили в САЩ, откакто Майкъл Джордан спечели шестата си шампионска титла с Чикаго Булс, преди да се откаже от баскетбола за втори път след сезон 1997-98, пише Forbes. Откакто пък игра за последно за Вашингтон Уизардс и се отказа за трети път от НБА, минаха осем години.
Въпреки че в момента Джордан не е в светлината на прожекторите, както когато беше играч, неговите бизнес дела се развиват по-добре от всякога. Според Forbes, Джордан е заработил 60 млн. долара през последната година, основно от рекламните си договори с Nike, Gatorade, Hanes, Upper Deck, 2K Sports и Five Star Fragrances. Той също така притежава пет ресторанта и автосалон в Северна Каролина. Годишните му приходи са по-големи в сравнение с която и да било друга спортна личност, с изключение на Тайгър Уудс, който оглавява класацията на най-добре платените спортисти на списанието през тази година.
В пика на състезателната си кариера Джордан изкарваше по 50 млн. долара извън баскетболното игрище от рекламни договори. Той също така заработи 63 млн. долара заплата от Чикаго Булс в последните две години с клуба.
Gatorade, Hanes и Upper Deck са дългогодишни спонсори на Джордан. 2K Sports пък подписа с Джордан през миналата година и той е на обложката на новата игра NBA 2K11. От нея са продадени 5 млн. броя, което я прави най-продаваната НБА видео игра.
Когато говорим за годишните доходи на Джордан Nike е причината те да са по-високи, отколкото когато той още се състезаваше. Джордан подписва петгодишен договор на стойност 2.5 млн. долара с Nike през 1984 г., когато се дипломира от колежа. Популярността на марката Jordan експлодира и в момента има годишни приходи от над 1 млрд. долара, като Майкъл Джордан получава дял от тях. Рекламни лица на Air Jordan са Дерек Джитър, Дуейн Уейд, Кармело Антъни и Дени Хамлин. Делът на марката Air Jordan от пазара на баскетболни маратонки в САЩ е 71%, според SportsOneSource. Nike притежава 22%, докато Adidas и Reebok имат едва по 3% и 2%, респективно.
Най-различни спортисти разполагаха с цяло десетилетие, за да засенчат Майкъл Джордан в съзнанието на потребителите. Въпреки това, дори и извън светлината на прожекторите Джордан си остава спортната личност с най-големи рекламни сделки в САЩ.
Nielsen и E-Poll Market Research съвместно изготвят индикатор за различни знаменитости, който измерва колко се харесват на хората и колко са популярни. Нито един спортист не може дори да се доближи до статута на Майкъл Джордан, който има резултат от 682, или с близо 300 точки повече от която и да било друга спортна личност. Популярността му е 71% и е сред най-високите в спорта (само Тайгър Уудс, О Джей Симпсън и Майк Тайсън имат по-висок резултат, но по други причини). Майкъл Джордан е харесван от 93% от хората, участвали в проучването. За сравнение 49% от участниците са заявили, че не харесват ЛеБрон Джеймс.
Част от това, че вече толкова години Джордан продължава да харесва на хората, се дължи на неговата способност да избягва всичко скандално. Нещо, което ЛеБрон Джеймс например все още не е усвоил. "Джордан избягва тези неща," казва Стивън Мастър, който отговаря за спорта в Nielsen. "Републиканците също си купуват маратонки," казва Джордан на свой приятел, когато е запитан защо през 1990 г. не иска публично да подкрепи чернокожия кандидат на Демократите за Сената Харви Гант в битката му с републиканеца Джеси Хелмс.
Според Мастер, репутацията на Джордан се е възползвала от това, че той е играл преди ерата на социалните медии, където всяко действие се гледа под лупа във Facebook или Twitter. Слуховете за игра на хазарт и флиртове преследват Джордан през цялата му кариера, но той никога не е подлаган под лупа за това, както днешните спортисти. Популярността на Джордан се прехвърля и в социалните медии, където неговата страница във Facebook има 13.6 милиона почитатели - четвъртата най-голяма сред всички спортисти.
Джордан е неизменна част от класацията на 100-те знаменитости на Forbes от създаването й през 1999 г. Той е една от малкото знаменитости, които попадат в класацията всяка година, а през миналата година се нарежда на 20-о място.
От Forbes изчисляват състоянието на Джордан на 500 млн. долара през миналата година. Чековете, които той получава от Nike, ще продължат да увеличават тази сума, но най-бързият начин той да достигне статута на милиардер е чрез притежанието му на баскетболния отбор Шарлът Бобкетс.
Джордан закупи мажоритарен дял през 2006-а, който увеличи до 80% през миналата година, заменяйки Боб Джонсън като управляващ собственик. Джордан наследи 150 млн. долара задължения на отбора, но инвестира сравнително малко, за да придобие контрол на клуба. Стойността на сделката се изчислява на 175 млн. долара, в сравнение с платените за отбора 300 млн. долара от Джонсън през 2003 г.
Джордан се съгласи да предостави 100 млн. долара работен капитал като част от сделката, тъй като Бобкетс губят по около 20 млн. долара годишно. Въпреки това 175 млн. долара за отбор от НБА е много изгодна цена, особено ако собствениците успеят да издействат отстъпки, които искат от играчите, за да бъде сложен край на настоящия локаут.
Джордан оказва сериозен натиск за поделянето на повече приходи сред клубовете, което със сигурност ще увеличи стойността на Бобкетс. Той беше глобен със 100 000 долара от НБА през този месец, за това че публично е обсъждал колективния трудов договор, за който все още се водят преговори.
Собствениците на отбори вероятно ще получат по-добри условия в сравнение с предходния колективен договор с играчите. Въпросът е колко по-добри условия и с колкото по-богат от това ще стане Джордан.
Още любопитни новини