Нивата на българския пазар на недвижими имоти се запазват, отчетоха от Централноевропейската мрежа на асоциациите за търговия в бранша.

Все още затегнатото кредитиране от банките заради лоши ипотеки, които са над 18% от всички отпуснати и свръхпредлагането, вследствие от бума в строителния сектор преди кризата, а и от налагането на обезпечения по просрочени задължения, продължават да оказват отрицателното си влияние.

Но демографските промени в Източна Европа и в частност в България променят перспективите пред пазара на жилища, както и на офиси, смятат специалистите.

Цените на жилищата намаляха покрай кризата, но не само у нас.

През първата половина на 2011 година цената на семейните имоти отново падна, като се задържа сравнително висока само в най-големите градове и по морето.

Това, което брокерите по места не могат да усетят, е че тенденцията не е еднозначна. Цените на офисите продължават да се вдигат. И тук следваме лидера в Източна Европа - Полша.

„Особено силен е пазарът в офисната част. Административни и офисни площи. Така че ние силно се надяваме, че страни като Полша ще повлекат крак и към нашия регион", коментира Ели Монева, президент на CEREAN (Централноевропейската мрежа на асоциациите за недвижими имоти).

България следва тенденцията в Европа - инвестициите отиват все по на изток. За хора, които от години работят у нас, напредъкът е видим.

Проф. Гари Лахман, Университет на Ню Йорк, споделя: „Преди десет години бях в София. Натоварен бях със строителството на новото посолство на Съединените щати и консулската служба. Преговаряхме за земите, където щеше да бъде построено новото посолство. По това време, при първото ми пътуване тук, когато посолството се строеше в предградията, там друго нямаше. Този град беше почти като село".

Цената продължава да бъде водещият фактор при сделките с жилища, а конкуренцията при офисите е обикновено заради допълнителни екстри.

Основен потребител на индустриалните и логистични площи са компаниите от бързооборотния сектор и фармацията в България.

Ели Монева, президент на CEREAN (Централноевропейската мрежа на

асоциациите за недвижими имоти), коментира формулата на успешния бизнес с имоти: „Качество, качество, качество..."

Източник: БНТ