Как да уреждаме конфликтите в бизнеса
Само няколко невнимателни думи можете да загубите работата си, бизнес- партньори и клиенти, семейство. Но и животът без конфликти също не е възможен. Затова най-добре да се научите да не бягате от тях, но да запазите здравия си разум в напрегнати ситуации.
Обикновено конфликтите в бизнеса започват на този етап, на който общото предприятие е преминало етапа на основаването си и започва да носи доход или напротив- вече е ясно, че проектът е не толкова успешен и иска допълнителни средства.
А най-честите причини за възникване на разногласия между деловите партньори по степен на разпространеност са:
-неуспешен бизнес или несъответствие на очакванията от даден проект с реалността
- измами или съмнения за измами между партньорите
-различия в стратегията, целите и начините на ръководене на бизнеса
- неумение да се договаряне на един или всички участници
-несъвместимост на характерите.
Какво следва:
Етап 1
Подгответе се
За да не тръгнете по пътя на войната за глупави недоразумения, натрупани с времето, се подгответе максимално технологично. Първо определете целите и задачите, които искате да постигнете. Второ- овладейте емоциите си, за да разговаряте с ясна мисъл, а не под влияние на гняв и обида.
Решете какъв резултат искате да получите- скъсване на деловите отношения, да изразите недоволство или да стигането до решения по отлаган въпрос.
Етап 2
На масата за преговори
И ето ги събеседниците- недоволни от някакво обстоятелство, седят един срещу друг и чакат реки думи и взаимни упреци. Стоп! Много е важно да започнете срещата позитивно- например когато обясните на деловия си партньор, че цените приноса му за общата работа или мнението му.
Второ- помолете партньора да ви каже какво мисли по дадения въпрос, каква е неговата гледна точка и аргументи. Много бизнес-конфликти свършват именно с това.
Преценете дали чутото ви устройва, дали човекът срещу вас е готов да чуе вашите възгледи по въпроса и ако се наложи вземете „тайм аут", като предложите да се върнете на въпроса след няколко дни или седмици. Но ако събеседникът ви е предразположен да ви чуе- преминете към предлаганите от вас решения.
Етап 3
Вземане на решения
Разбира се, всички искат постигане на взаимоизгодно решение, но не винаги става така.
Понякога се налага частично да отстъпите от първоначалните си искания, за да прехвърлите разговора в по-конструктивно русло- въпреки че компромисите не предполагат печалба, те все пак помагат да се разплете възела на взаимните претенции.
В случай обаче, че нито един от партньорите не е готов на отстъпки, може да се стигне до разделяне на бизнеса- неприятен изход, но ако преминете през конфликта, спазвайки добрите правила на бизнес-преговорите, поне ще можете да бъдете уверен, че за по-приемливи решения са били използвани всички възможности.
Следвайте ни във Фейсбук