Всичко, което трябва да знаете за IPO-то на Дир.бг
Инвеститорите съвсем скоро ще станат свидетели на първичното публично предлагане на най-големия интернет портал у нас – Дир.бг.
Средният брой на уникалните потребители на търсачката е 1.3 млн. на месец през годината между юни 2010-та и юни 2011-та година. Това е еквивалентно на 38% от потребителите на интернет у нас.
Въпреки непрекъснатия ръст на интернет пазара у нас, той все още изостава значително зад този в Европа. Все още само 37% от българите използват интернет ежедневно, на фона на 57% в ЕС.
Значително изостава страната ни и по повод на процентът на интернет рекламата, от общия рекламен пазар. През 2010-та година едва 3.7% от рекламните бюджети на компаниите са били насочени към интернет реклама, срещу 15.5 в Северна Америка и 17.3% в Западна Европа.
Компанията планира да продаде 454 000 нови акции в първично публично предлагане в което да набере до 1.498 млн. лева през януари (пресметнати при максималната цена от 3.30 лв.)
Около 60% от средствата компанията ще използва за инвестиции свързани с облачни технологии (лидери в този сектор в световен мащаб са Amazon, Google, DropBox и Apple), а останалите за повишаване на конкурентоспособността на компанията и инвестиции в разработване на софтуеър за таблети.
Първичното публично предлагане ще бъде осъществено по метода бук-билдинг, като инвеститорите ще могат да подават лимитирани оферти на цени между 2.70 и 3.30 лева, както и пазарни такива. Мениджър на първичното публично предлагане е KBC Securities.
Около 85% от приходите на компанията са от показване на реклама. Ефективността от това на сайта на портала е значително по-висока от тази на останалите компании, като съотношението CRT на компанията е 0.39%, при средно от 0.17% за пазара.
Порталът е водещ и на сегмента на новините, като чрез своето подразделение Dir Bg News регистрира най-много уникални дневни посещения в страната от близо 100 000 такива, следван от Dnes.bg с около 89 000.
Дир.бг регистрира ръст от 13% в уникалните си потребители, има 12% пазарен дял от интернет пазара в страната и разполага с 35 служителя.
Потребителите на портала са изключително лоялни, като над 70% от трафика е директен, при 50.8% средно за сектора. Търсачките носят 19.7% от трафика на портала, или значително по-малко от средното за сектора от 29.2%. Други източник на трафик са 8.6%, при средно 19.8 за сектора.
Заглавната страница на портала е най-посещаваната български портал със срено над 132 000 уникални посещения на ден, следвана от портала btv.bg със 114 000 и start.bg със 58 000.
При пласиране на акциите в долния ценови диапазон от 2.70 лв. За брой, компанията би била със съотношение РЕ от 18.45, при 227.3 за конкурентния Investor.bg и 19.6 за международната Google.
При горната цена от ценовия диапазон, или 3.3 лева, компанията би била със съотношение цена-печалба от 22.54.
Интернет пазара в България, макар и изоставащ от този на развитите страни, бележи непрекъснат ръст. Интернет проникването сред населението се е повишило от 27% през 2006-та година до 46% от населението през 2010-та година.
Любопитно е да отбележим, че в презентацията на компанията са цитирани данни от 2009 г. от Пиеро-97. Profit.bg припомня, че вече сме 2012 г., а рекламната агенция не предлага всички медийни групи в страната, поради което тя не може да предостави адекватна информация за пазара.
Потенциал има и повишението на разходите на компаниите за интернет реклама, се посочва в прецентацията. Въпреки, че тя съставлява едва 3.7% от общите рекламни бюджети на компаниите при два пъти повече в страните от ЦИЕ, тя бележи ръст от 11% годишно, а от 2006-та насам повишението е с 208.74%, когато интернет рекламата е съставлявала едва 1.51% от общите разходи.
Ако се вгледат във финансовите показатели на компанията и по-конкретно в данните за продажбите инвеститорите ще видят, че след ръста им през 2008-ма година, те се понижават и замръзват след това през 2009-та и 2010-та година, за да се стигне до едно драстично повишение през 2011-та година.
За първите девет месеца на 2011 г., Дир.бг е реализирало 2.9 млн. лв. приходи от реклама, като ръстът в сравнение със същия период на 2010 г. е 84.6%. Печалбата на дружеството за периода е 189 хил. лв.
Интересното е, че ръста на приходите се обуславя от скок на сделките със свързани лица. За периода приходите от свързани дружества са 1.43 млн. лв., а разходите 1.2 млн. лв.
Основната част от нетекущите активи на Дир.бг към 30.09.2011 г., са нематериални активи, които съставляват 64.5%, и бележат ръст от 583.3% в сравнение с края на 2010 г. В началото на септември 2011 г. Дир.бг Холдинг ЕАД апортира в капитала на Дир.бг АД две търговски марки (dir и dir.bg), с непарична вноска от 1.54 млн. лв. През 2011 г. Дир.бг закупува офис в София, Лозенец, ул. Данаил Дечев 7, на обща стойност 0.6 млн. лв., поради което нетекущите материални активи нарастват близо три пъти от края на 2010 г.
Към септември 2011 г. общите текущите активи на Дир.бг са 2.4 млн. лв., като основна част са паричните средства и паричните еквиваленти в размер на 2.2 млн. лв. Дир.бг няма дългосрочни задължения, а краткосрочните задължения са на стойност 0.1 млн. лв.
Дир.бг Холдинг ЕАД притежава 99.3395% от капитала на Дир.бг АД. Едноличен собственик на Дир. Бг Холдинг ЕАД е Владимир Жеглов.