Магистрали и мостове ще могат да се строят с частен капитал
Депутатите приеха на първо четене Законопроекта за публично-частното партньорство, предаде агенция „Фокус” . Гласуваха 111 народни представители, от които 75 дадоха своя вот „за”, 19 „против”, а 17 гласуваха с „въздържал се”.
Новият законопроект позволява публично-частното партньорство да бъде приложимо за болници, училища, детски градини, затвори, спортни обекти, социални жилища, "безплатните" за потребителите обекти на техническата инфраструктура, като магистрали без ТОЛ такса, текущо и зимно поддържане на пътища, жп гари, обекти на жп инфраструктурата, събиране, депониране и преработване на битови отпадъци и др.обекти. Частите инвеститори ще могат да се възползват след партньорски договор между държавата или общината с фирмата.
Със законопроекта се променя и законът за концесиите. Концесионерите ще могат да излизат до 50 на сто извън стойността на договорената концесия за строителство при непредвидени обстоятелства, предвижда още проектът.
Според председателя на икономическата комисия Мартин Димитров от Синята коалиция този текст е притеснителен, защото не е изяснено как ще се доказват непредвидени обстоятелства.
Подобен текст изкривява смисъла на закона и урежда казуса "Банско", например, коментира Димитров, цитиран от БТА. Той цитира европейската директива, която разрешава 50 на сто излизане от концесията, но само, ако концесионерът докаже, че не може да изпълни основния предмет на договора.
Според заместник-министъра на финансите Владислав Горанов във всеки конкретен договор би могло да се прецизира когато инвеститорите могат да правят промени.