Най-доброто и най-лошото нещо на това да си милиардер
Преди време щатският милиардер Марк Кюбан беше обобщил живота си в едно изречение: "Някой трябва да е най-големият късметлия на този свят!".
Кюбан определено може да е „най-големият късметлия“, но това не омаловажава невероятната му проницателност като бизнесмен и инвеститор.
Той става много богат, когато продава Broadcast.com на Yahoo в края на 90-те години. В момента той е собственик на отбора Далас Маверикс от НБА и инвестира в стартиращи компании.
Вижте няколко въпроса на Business Insider към Кюбан и неговите отговори и съвети към стартиращите компании, неговите баскетболисти и какво мисли за Yahoo:
Какво трябва да направи един предприемач, за да привлече вниманието ви?
1. Да знае в какви сфери инвестирам. Не ми предлагайте нищо извън технологичната, медийната или потребителската сфера.
2. Продуктът му да се отличава.
3. Познавайте индустрията си. Аз няма да ви свърша работата.
В колко компании сте инвестирали, каква сума обикновено инвестирате?
Дори не знам колко са... над 50. Инвестирал съм суми между 25 000 и 4 млн. долара, като 90% от инвестициите ми са за 250 000 долара или по-малко.
От значение ли е къде се намира една стартираща компания при вземането на решение да инвестирате? Това централата ти да е в Силициевата долина или Ню Йорк предимство ли е?
За мен е неудобство и в двата случая. Много по-скъпо е, а особено в Долината има едно ниво на арогантност, което може да подейства разсейващо.
Най-лошото предложение за инвестиция, което сте получавали?
Има цял куп, които започваха с "имам страхотна идея, можеш ли да ми помогнеш" или “не знам откъде да започна.” Тези моментално получават отговор „не“.
Най-доброто предложение за инвестиция, което сте получавали?
Хора, които могат да ми кажат защо техният продукт е уникален и се отличава, като обяснят как ще се конкурират и как ще ми осигурят възвръщаемост на моята инвестиция от дейността си.
Как предприемачите трябва да мислят за изходната си стратегия?
Не трябва. Те би трябвало да се концентрират върху изграждането на възможно най-добрия бизнес. Ако сте велик, хората ще забележат и ще се появят възможности. След това решавате дали е добре за вас или не.
Вие насърчавате хората да правят „ангелски“ инвестиции, вместо да влагат парите си на борсата. Това не е ли налудничав съвет за обикновените хора?
Не и ако се придържате към това, от което разбирате и към което можете да добавите стойност. Ако не можете да добавите стойност, не го правете. Налудничаво е да смятате, че борсата винаги ще върви нагоре и че нуждите в живота ви като къща, кола, здравно осигуряване няма да разбият подхода ви към инвестициите.
Какво съветвате спортистите да правят с парите си?
Казвам на всички едно и също. Покривайте 100% от задълженията си. Използвайте транзакционната стойност на парите в брой, за да получите абсолютна доходност от спестяванията си (купувайки нещо на едро/в големи количества, за да спестите 40% от нещо, от което знаете, че имате нужда, е гарантирана доходност от 40%. Това не можете да го получите никъде на пазара). И не инвестирайте в неща, от които не разбирате.
Кое е най-доброто нещо на това да си милиардер? А най-лошото?
Всичко. Нищо.
Смятате ли, че Yahoo направи добър избор, като назначи главен изпълнителен директор с технологичен бекграунд, вместо човек от медийния бизнес?
Проблемът на Yahoo е културата. Те не могат да използват в пълна степен невероятните активи, които притежават, докато не започнат да действат малко безскрупулно спрямо конкурентите си. Те генерират огромен процент от трафика за други сайтове и човек никога не знае кои са тези сайтове, защото това би било неучтиво. Те не трябва да се страхуват от това, че могат да „използват грешната вилица“.
Стани наш фен във Фейсбук