Провалиха се търговете за нови оператори
Търговете за нови оператори, които Комисията за регулиране на съобщенията обяви, са пред провал, съобщава "24 часа". Регулаторът първо пусна търг за нов оператор, който да предлага услуги от т.нар. трето поколение. След това обяви, че ще даде още две разрешителни за класически мобилни оператори. За търга кандидати нямаше, и той бе прекратен.
Комисията даде три разрешения за нови оператори на "Макс Телеком", "4 Джи Ком" и "Булсатком". Само те подали заявления в установения срок за свободните честоти. В определения срок обаче в комисията е постъпило частично плащане само от "Булсатком".
Поради тази причина Комисията за регулиране на съобщенията дори се обърнала към НАП за принудително събиране на сумите от трите компании. Според регулатора решението му за даване на разрешителните има задължителен характер, а не доброволен. Всяка от фирмите трябва да плати около 15 млн. лв.
Вчера шефът на "М-Тел" Андреас Майерхофер заяви, че няма потенциал за нови оператор на българския пазар.
Финансовите резултати на действащите за миналата година пък могат да дадат обяснение защо няма интерес от нови играчи в този бизнес. Те показват, че и трите компании - "М-Тел", "Виваком" и GLOBUL, отчитат спад на приходите и на печалбата (виж графиката).
При "М-Тел" приходите са намалели с 6.5% до 527.7 млн. евро, а печалбата преди данъци е паднала с 12.3% до 261.9 млн. Операторът е лидер на пазара с 48.6% дял и ръст на абонатите с 4.8 на сто до над 5.5 милиона. Средният месечен приход от клиент пък е намалял от 8.3 на 7.2 евро.
При GLOBUL приходите за м.г. Са 412.5 млн. евро, или спад от 2.6%. Печалбата преди лихви, данъци и амортизации намалява с 9,3 на сто.Броят на абонатите достигнал над 4.3 млн., което били ръст от 8.8%. Средното месечно потребление на клиентите се е увеличило с 2% до 152 минути, но приходът от абонат намалял с 9 на сто до 14.90 лв.
И двете компании твърдят, че намалението на приходите се дължи основно на спада на цените както на вътрешния пазар, така и на този в роуминг и на свитото потребление заради кризата.
Кризата няма да ни позволи свалянето на цени с досегашните темпове, но ще добавим повече съдържание в услугите ни, заяви Андреад Майерхофер. Операторът щял да свие и инвестциите си с 10-15% тази година.