Колко струва да караш на ток
Електрическите автомобили вече ще паркират безплатно в "синята" зона на София, съобщиха от Индустриалния клъстер "Електромобили" (ИКЕМ). Това ще става от 1 септември с новите правила за паркиране.
В столицата колите на ток разполагат и с десетина пункта за зареждане на батериите им, изградени предимно от членове на клъстера.
До десет години в България може да има поне 100 хил. електромобила, ако се приеме стратегическа програма за развитие на електропромишлеността, съобщи Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електромобили".
В нея трябва да бъдат заложени стимули за развитието на този транспорт като данъчни облекчения, безплатно паркиране и зареждане.
В момента у нас има около 1150 електрически превозни средства. Това са основно конверсирани от бензинови в електрически автомобили, скутери и велосипеди. Сериозен е и интересът към поставянето на електрически батерии в стандартни автомобили.
Цената за "трансформирането" на един автомобил е между 8 и 15 хил. лв., в зависимост от модела и батерията. Инвестицията бързо се връща при среден разход от 3 лв. за 100 км.
Засега обаче на ток може да се кара основно в София, където има около 10 колонки за зареждане. Има планове за изграждането на системи от зарядни станции в Пловдив, Стара Загора и Русе.
В 15 държави от Европейския съюз са въвели данъчни стимули за покупката на електромобил, като нулев ДДС, намалени общински данъци, безплатно зареждане и паркиране.
Отделно в САЩ, Холандия, Великобритания и Франция покупката на кола на ток се подпомага със сума между 5000 до 10 хил. евро, информира ТВ7.
Ако в България се въведат подобни временни стимули, още до края на следващата година можем да може да бъдем не само прозводител, но и да изнасяме електромобили в страните от региона, твърди Илия Левков.