10 неща, които не трябва да правите, когато започвате нова работа
Поздравления! Най-накрая сте си осигурили нова работа и искате да започнете добре, оставяйки положително впечатление у новия си шеф и колеги. Внимавайте обаче да не правите грешки отначало, които ще сложат край на кариерата ви в новата компания.
Какво не трябва никога да правите, когато започвате нова работа? Ето 10 неща, които трябва да избягвате, според сайта Glassdoor:
1. Не закъснявайте.
Това сте го научили още в първи клас, когато учителката е започнала да си записва закъсняващите – да си навреме е от значение. Особено когато сте започнали нова работа. Със закъснението си в първия ден (или дори в първите няколко седмици) гарантирано ще оставите лошо впечатление. За да не се случва това, изпробвайте маршрута до новата си работа преди да започнете, за да знаете колко време ви отнема пътя до там. Помислете и за фактори трафик, ремонти на пътя и други причини, които могат да ви забавят.
2. Не се обличайте непрофесионално.
Преди да започнете новата си работа, говорете с HR специалиста, за да разберете какво е приемливото облекло на новото ви работно място. Няма нищо по-притеснително от това да се появите в премяна, която не се харесва на вашите шефове и да направите непрофесионално първо впечатление.
3. Не пропускайте ориентацията.
Много компании изискват новите служители да преминат ориентация или обучение преди да започнат работа. Може да се изкушавате да пропуснете тези занимания или да се отнесете несериозно към тях, но не го правете. Дори и тези, които ще ви обучават да не са вашите преки началници после, те ще ви следят. Избягвайте поведение, което би накарало някой от хората, които ви обучават, да съобщи за него на вашия нов шеф и колеги.
4. Не очаквайте някой да ви държи за ръката.
Независимо къде работите, има определени процеси, инструменти и форми, които съставляват стандартния начин на работа на вашата компания. Може и да са ви информирали за тях по време на обучението или пък може да усещате, че от вас се очаква да ги попиете от самосебе си. Ако сте били информирани за тях, “считайте се за късметлия,” пише Хедър Хъман, експерт по кариерно развитие в Glassdoor. “Ако не, не се чувствайте измамени или объркани. Вместо това поемете инициатива и усвоете нещата сам.”
5. Не молете колегите си да вършат вашата работа.
Разбираемо е да имате нужда или напътствия по време на първите си няколко седмици на новата работа и това да помолите колеги за помощ или просто да задавате въпроси. Няма по-бърз начин да си създадете врагове обаче от това да молите или да очаквате новите ви колеги да вършат вашата работа вместо вас. Помнете, вие сте наети заради това, че мениджърите вярват във вашите способности да се справите с работата. Помолете за помощ, ако имате нужда, но вярвайте в себе си и докажете, че можете да се справите сам с работата.
6. Не провеждайте прекалено много лични разговори по телефона.
Времето, което прекарвате на работа, е, за да работите. Вашият работодател не ви плаща да чатите с приятелката си или с бавачката на децата ви. Ако приятели и роднини имат навика да ви се обаждат през работно време, им напомнете преди да започнете новата си работа, че започвате на ново място и да не ви се обаждат в работно време. Наложете си да ограничавате личните разговори и съобщения в рамките на обедната си почивка, с изключение на спешните случаи.
7. Не молете за повече пари.
Най-вероятно сте се разбрали с работодателя си за определена заплата по време на интервютата. Не размисляйте преди дори да сте се появили на работа. Ако сте се съгласили на предложената заплата, бъдете доволни от това. Не очаквайте повече пари (и не молете за повече) докато не сте работили достатъчно дълго време, за да докажете на работодателя си, че сте ценни за него.
8. Не се опитвайте да променяте нещата.
Разбира се, че искате да направите добро впечатление още щом пристигнете на новата си работа и да покажете на новия си работодател, че е взел правилния избор. Внимавайте обаче да не предлагате нова фирмена политика или някакви стратегии в първите няколко седмици, тъй като това може би не е най-добрият начин да покажете, че сте отборен играч. Първо разберете и научете какво се изисква за работата, след това с времето можете да правите предложения и промени в подходящи ситуации и когато се допитват до вас.
9. Не бъдете нечестни.
При нова работа неизбежно ще бъдете помолени да направите или да знаете нещо, което все още не знаете. Вместо да казвате, че можете да се справите сам със задачата, бъдете честни. “Не се страхувайте да кажете ‘Не знам,’” пише Хъман. "Просто погледнете хората в очите и им кажете без притеснение и с увереност, “Не зная. Нека разбера и ще ви кажа". След това го направете.”
10. Не се страхувайте да помолите за помощ.
Може да сте толкова нетърпеливи да започнете новата си работа, че да не искате да спирате и да задавате въпроси. Ако пропускате да зададете дори и най-елементарни въпроси, вървите към провал. Вместо да направите грешка, която може да струва на компанията време и пари, задавайте въпроси за всичко, което искате да знаете - от това какви са вашите отговорности, през това кой може да ви помогне с евентуални проблеми с интернета и телефона, до това как ще ви се плаща и т.н.