Ричард Брансън основава компанията Virgin през 1970 г., когато е на 20 години.

Той е единственият човек, който е построил 8 различни компании за милиарди долари в 8 различни бизнеса. И при това той няма бизнес образование, дори няма никакво висше образование.

„Ако бях учил, щях да загубя много време, за да разбера традиционни неща и животът ми щеше да протече по съвсем различен начин.“

Брансън има няколко свои принципа, които следва. Ето някои от тях:

Правете нещо, с което ще се гордеете

Когато градите един бизнес, трябва да градите нещо, от което ще бъдете горди.

„Когато стартирах Virgin в едно мазе в Лондон, нямах намерение да правя империя. Просто исках да направя нещо, с което ще се гордея, да събера талантливи хора и да направя нещо, което ще донесе промяна в живота на хората.“

Бъдете забележими

Когато Брансън започвал бизнес си, Сър Фреди Лейкър, който има успешен авиобизнес, му дал ценен съвет.

„Увери се, че си на заглавната страница, а не на последните. Целта е да се продадеш – направи се на глупак, ако трябва. Иначе няма да оцелееш.“

Брансън пътува често и се опитва да се запознае с колкото може повече хора.

Изберете името си внимателно

Брансън казва, че често го питат за името на компанията. Той казва, че една вечер си говорел с 16-годишни момичета и разисквали различни идеи за име. Тъй като ставало въпрос за съвсем нова компания, някой предложил Virgin (на английски – девица). На Брансън му харесало, защото звучало като нещо ново и свежо, но същевременно секси и рисковано.

Не можеш да ръководиш бизнес, без да поемаш рискове

Една от любимите мисли на Брансън е „Смелите може да не живеят вечно, но внимателните не живеят изобщо.“

Във всеки бизнес има риск – бъдете подготвени да ви съборят на земята. Успехът обаче рядко идва, ако играете на сигурно.

Брансън обича да казва, че няма такова нещо като „пълен провал“.

Първото впечатление е всичко. Второто също.

Първото впечатление е важно, казва Брансън. С него ще привлечете клиентите. Но второто не е по-малко важно.

Вторият път, когато клиент влезе в контакт с вас, най-вероятно ще е за някое оплакване. От ключово значение е как ще се представите тогава.

Перфектността е недостижима

Много е опасно хората да мислят, че са постигнали перфектното „каквото и да било“. Когато си повярват, че са на върха, повечето хора стават по-пасивни. Те седят върху ларвите си, а в това време стотици други работят неуморно.

Независимо колко добре е свършена една работа, винаги може по-добре.

Клиентът винаги е прав... в повечето случаи

Клиентите са винаги прави, освен в случаите, в които грешат, казва Брансън.

Брансън не харесва модела на бизнес, когато клиентите могат да правят каквото си поискат. Той казва, че е важно да не се развалят отношенията с клиенти, но понякога трябва да им се каже (макар и по деликатен начин), че не са прави.

Откривайте нови територии

Точно както и в географията, ние търсим нови земи и нови видове в бизнеса.

Всички в компанията са „ние“

Отношенията между служители и шефове не бива да са дистанцирани. Служителите трябва да се идентифицират с компанията и да казват „ние“ за нея.

Не всеки може да е CEO

Мениджър трябва да е този, който може да „извади най-доброто от останалите“.

Не е задължително основателят да е CEO. Ако той не е се вписва добре в тази роля, трябва да избере някой друг за нея.

Търсете второ мнение, после търсете трето

За да успееш, трябва да си добър слушател. В бизнеса изслушването на различни мнения може да ви спести много време и грешки.

„Не казвайте на хората какво са предложили другите, докато не чуете какво те мислят по въпроса.“

Не прекъсвайте връзките си напълно

Не винаги бизнесът с иначе добър приятел или роднина върви.

В такива случаи добрият бизнесмен знае кога да се оттегли.

Но това, че скъсвате бизнес отношения с някой, не значи, че те трябва да бъдат скъсани по неприятен начин.

В тази връзка – колкото по-рано се спрат отношенията, толкова по-добре.

Използвайте телефона

Не пускайте смс или и-мейл за неща, които е най-добре да се кажат лично или по телефона.

Според Брансън качеството на бизнес комуникациите днес, всъщност, се е влошило, тъй като много хора пишат мейли и избягват телефонните разговори и срещите лице в лице. По мейл нещата стават по-бавно и по-трудно. Технологиите създават чувство за подобряване на комуникациите, но то е лъжливо, казва той.

Не се страхувайте от промяната, контролирайте я

Няма как да се застраховате за бъдещето. Винаги може да се наложи да се адаптирате.

Често се случва да се наложи да промените посоката си на развитие.

Бъдете лидер, а не шеф

Шефът се разпорежда, а лидерът организира, казва Брансън.

„Много мразя фразата „ОК. Ти си шефът“, казва той. „В повечето случаи това означава „не съм съгласен с теб, но ти се шефът. И ако това се окаже грешка, ще кажа на всички, че не е било моя идея.“

Добрият шеф не изпълнява само своите идеи, а вдъхновява останалите да изпълнят своите.