Провалите на Ричард Брансън
Ричард Брансън започва да се занимава с бизнес през 1966 година и от тогава до сега е основал около 100 компании с марката Virgin.
Той се е занимавал с почти всичко – от самолети до бельо.
Естествено, при толкова много начинания, Сър Ричард е имал и провали, някои от тях доста големи.
Той се опитва да гледа на нещата положително и казва, че тези грешки за него са възможност да види къде е сгрешил като предприемач.
“Майка ми от малък ме е учила да гледам на нещата от добрата им страна и да не прекарвам много време в съжаление... Бизнесът е като автобусите – и да изпуснеш един – винаги идва следващия,“ казва Брансън.
Ето и 14 от провалите на Ричард Брансън:
Списание Student
На 16 години Брансън напуска училище, за да основе списание.
“Нямаше национално студентско списание,“ казва той. „Не харесвах начина, по който се преподаваше в училищата, не харесвах това, което ставаше в света и исках да го поправя.“
Списанието обаче не върви така добре, както той е очаквал и Брансън започва бизнес за поръчка и доставка на музикални албуми, който рекламира в списанието. Бизнесът става толкова популярен, че той отваря собствен музикален магазин. Нарича го Virgin.
Virgin Cola
Брансън лансира Virgin Cola през 1994 г. като част от мащабен план за разрастване.
Той казва, че това е любимият му провал.
Дори бутилката, вдъхновена от формата на тялото на Памела Андерсън, не помага.
„Това ме научи никога да не подценявам най-големите производители на напитки в света. Повече няма да допусна да си помисля, че големи, доминиращи компании могат да спят.“
Virgin Vodka
Cola-та била само част от линията напитки, лансирани през 1994, сред които и Virgin Vodka.
И водката нямала голям успех, нито другите продукти – вино, енергийна напитка и газирана алкохолна напитка.
Virgin Brides
За откриването на магазините за сватбени дрехи през 1996 г. Брансън си обръсна брадата и се облече като булка.
Магазините спряха дейност през 2007 година, след като отчитаха загуби и не издържаха на силната конкуренция в сектора.
Virgin Vie
През 1997 г. Брасън представи линия козметика и тоалетни принадлежности, продавани онлайн. След като не пожъна успех марката стана Virgin Vie At Home и се насочи към директни продажби от врата на врата.
През 2009 г. бизнесът бе окончателно прекратен, а компанията отписа 21 млн. паунда загуби.
Virgin Clothing
Колекцията дрехи бе лансирана през 1998 г. Това бяха дрехи, обувки и аксесоари за мъже и жени на възраст 18-35 години, продавани само в универсалните магазини във Великобритания.
Компанията нае агенция Saatchi & Saatchi да работи по колекцията.
Бизнесът бе прекратен през 2000 г. със загуба за акционерите.
Virgin Cars
Брансън имаше самолети и влакове, така че наред дойдоха колите.
С тях обаче не му провървя. Virgin Cars стартира през 2000 година, като онлайн пазар за коли.
Брансън считаше, че компанията ще продаде 24 000 коли през първата си година, но до октомври продадените автомобили бяха само 2000. До 2003 г. сайтът бе продал общо 12 000 броя. Той спря работа през 2005 година.
Белъо
През 2003 година Брансън реши да конкурира Victoria's Secret, като лансира Virginware.
Първата година бе добра. Компанията започна с продажби в интернет, но отвори 30 магазина между 2003 и 2004 г., включително главния магазин на Карнаби Стрийт в Лондон.
До април 2005 година обаче компанията бе потънала. През юли 2005 г. Брансън сложи край на компанията с масивна разпродажба на 35 000 прашки с логото на Virgin.
Virgin Megastore
Магазините Virgin Megastores всъщност се задържаха доста дълго. Те се появиха през 1992 година, но до 2009 г. вече страдаха много от пренасочването на продажби на музика онлайн. Брансън признава, че е закъснял със затварянето им.
“Бизнесът губеше много пари. Не направихме бърз изход, защото аз отлагах. Не исках да загубя главните ми магазини на Таймс Скуеър и на Оксфорд Стрийт. Но загубите бяха толкова големи, че трябваше да продадем бизнеса на мениджмънта и да се фокусираме над пазари, където ние бяхме доминиращите, а не доминираните,“ казва Брансън.
Virgin Flowers
За кратко Virgin е имала цветарски магазини, или е имала намерение да отвори такива. Този нещастен опит обаче е обвит с мистерия. Никъде не се споменава нищо официално, явно бизнесът е просъществувал много кратко.
Брасън се опитва да атакува Apple... проваля се
Virgin Pulse и Virgin Digital са начинът, по който Брансън се опитва да отговори на iPod и iTunes.
“Основахме компанията през 2004 г. и я закрихме след година, след като тя не успя по никакъв начин да конкурира големите марки,“ казва той. Успехът на iPods и iTunes направи така, че устройствата на Virgin да изглеждат старомодни още преди да станат модерни.
Авиолинии
Не всички авиолинии на Брансън са имали успеха на Virgin Atlantic.
Virgin Express бе базирана в Брюксел нискобюджетна авиолиния, стартирана през 1996 година като конкуренция на EasyJet. След големи загуби авиолинията е закрита през 2006 г. и днес лети под името Вrussels Airline.
Virgin Charter е лансирана през 2007 г. Компанията продава празните връщания на чартъри – тоест, когато чартърът остави пътниците, които са го наели и се връща празен. За съжаление рецесията удари като цяло чартърите и компанията бе закрита през 2009 г.
Социална мрежа
През 2000 г. Virgin създава социална мрежа VirginStudent. Сайтът не се рекламира като социална мрежа, но си има всичко, което има Facebook днес – профили, фото албуми, добавяне на приятели, групи и съобщения.
Сайтът е имал стотици хиляди абонати.
След серия технически проблеми обаче той спира работа през 2005 г. Възможно е и възходът на MySpace по онова време да е имал пръст в това.
Брансън иска лиценза на Националната лотария на Великобритания, но не успява... два пъти
Брансън се опитва да получи лиценза на Националната лотария два пъти – през 1994 г. и 2000 г.
През 2000 година той печели лиценза, но конкурентната страна дава процедурата под съд, като твърди, че лицензът не е даден коректно и Брансън го губи.