Спряха и последната лада от социализма
Официално приключи производството на последната класическа лада, останала в гамата на легендарната руска компания ВАЗ. Мечтата на хиляди българи по време на соца - комбито 2104, излиза в заслужена пенсия. В понеделник от конвейера в Ижевск бе свалена последната бройка от емблематичното комби.
Модификацията на петицата се задържа най-дълго заради ниската си цена, сравнително големия багажник и достъпните разходи за поддръжка. Много българи са израснали с ладите, някои от които продължават да се движат по родните пътища. Да не говорим пък колко хора са се специализирали в ремонтите на прочутите руски возила, пише в. 24 часа.
Комбито се правеше в дъщерното предприятие на ВАЗ заедно с подобна версия, но под наименованието ИЖ-27175. Нейното производство също се прекратява. В следващите 3 години заводът ще продължи да изработва резервни части като задължение към гаранцията на последните продадени автомобили.
Преди два месеца бе спрян и друг хитов за 80-те години на миналия век модел - "Лада 2107". Седмицата излезе на пазара през 1982 г. и бе топмоделът в гамата на компанията. Комбито пък се появи 2 години по-късно, а впоследствие производството им бе пренасочено от Толиати в Ижевск.
Въпреки морално остарелите технологии и предлагането на далече по-мощни, икономични и безопасни автомобили, ладите регистрираха сериозни продажби през последните две десетилетия. От началото на 2012 г. са произвеждани по 1500 четворки на месец, но реализацията им на пазара ставала все по-трудна.
В Ижевск ще се сглобяват новата "Лада Гранта" и модели на компаниите "Рено" и "Нисан", които имат партньорство с "Лада". За подобрения и нова техника ще се инвестират над 25 млн. евро, а капацитетът на завода ще бъде увеличен до 300 000 автомобила годишно.
От миналата седмица в салоните на "АвтоВАЗ" се предлага и седанът "Гранта" с автоматична скоростна кутия. Цената на тази модификация ще бъде между 9000 и 10 000 евро, според нивото на оборудване.
Още в края на миналата година пък от "Лада" обявиха, че стартират серийно производство на електрически автомобил, който направи световна премиера на автосалона в Москва. Елмобилът El Lada е базиран на модела Lada Kalina и развива до 130 км/ч при автономен преход от 150 км. Презареждането от битовата елмрежа отнема 8 часа, а цената му е около 25 хиляди евро.
Според последните данни Русия вече бие по продажби и лидера на Европа - Германия. През август там са регистрирани внушителните 241 500 бройки, което е абсолютен рекорд за федерацията. Лидер на руския пазар е алиансът между "АвтоВАЗ" и "Рено - Нисан", който е продал 77 300 автомобила.
Най-голям ръст обаче е направила луксозната марка "Инфинити" 771 бройки, което е с близо 150 процента ръст.