Автомобилната индустрия в Европа продължава да бъде под голям натиск, след като стана ясно, че през септември продажбите на нови автомобили в Европейския съюз са спаднали за 12-и пореден месец.

Пласираните коли са намалели с близо 11% спрямо същия месец на миналата година, като това е и най-значителното свиване за последната година. Това показват последните данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили.

Продажбите са достигнали почти 1.1 млн. бройки. Общо за деветте месеца от началото на годината са продадени близо 9.4 млн. нови коли, което е със 7.6% по-малко на годишна база.

Продажбите на нови коли в България също рязко са се свили. Данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили показват 1347 нови коли за септември тази година, което е спад с 22%, сравнено с година по-рано.

От началото на годината новорегистрираните бройки се понижават с 0.7% до 14 252 автомобила. Данните на практика са на път да обърнат тенденцията за бавно възстановяване на пазара на нови автомобили в България, посочва БНР.

Коментарите на водещи фигури в сектора също не дават особени поводи за оптимизъм. Асоциацията на европейските производители прогнозира, че продажбите в ЕС през тази година ще достигнат 17-годишно дъно без особени изгледи да се възстановят през 2013 г.

За да се освободят от наличните автомобили, дилърите продават с отстъпки, стигащи в някои случаи до невъзможните доскоро в Европа 30%. И то въпреки хитовите нови модели на много от компаниите, които са сочени от експертите като най-добрите през последните години.

На целия този фон продажбите до септември в България бележат малък растеж спрямо предишната година, но с много условности. Въпреки това, спадът от рекордната 2008 г. до 2011 г. е над 60%. За разлика от Европа, в момента в България няма големи складови наличности и по тази причина няма и някакви огромни отстъпки.

След замръзването на пазара през 2009 г. много вносители и дилъри се оказаха с пълни складове с всякакви модели, поръчани още по време на бума. Те бяха принудени да продават тези коли с големи намаления, като в някои случаи дори имаше фрапантни оферти от типа „купи си голяма кола и получаваш една малка”.

След този печален опит вносителите рязко ограничиха импорта и правят далеч по-строг разчет на наличностите. Според представители на бранша сега при покупката на кола по-скоро се предлагат безплатно услуги с добавена стойност като удължен сервиз и др. Най-продавани отново са автомобили от малкия и средния клас, които представляват 45 - 50% от пазара.

Според самите вносители растежът до септември е минимален. Има лек ръст спрямо миналата година, но тези резултати не са постоянни и стабилни. Пазарът на нови автомобили през 2012 г. към месец септември е нараснал с 0.3%.

На практика той се движи по дъното, като за никого не е тайна, че ръстът, който се отчита през последните две години, се дължи основно на реекспорт. Експерти коментират, че продажбите на автомобили в България са изживели своята най-ниска точка през 2010 г. и оттогава се наблюдава стабилен, макар и минимален ръст.

И все пак, сред вносителите на автомобили у нас има плахи надежди. Очакванията са българският пазар да остане почти непроменен до края на годината. Четвъртото тримесечие традиционно е считано за най-силното през годината и прогнозите са за малко по-добри продажби и през тази 2012 г.

Основното раздвижване е при покупките на фирмени автомобили. Все повече компании използват лизинга като начин за обновяване на автомобилния си парк. Според повечето играчи в сектора растежът за цялата година няма да е по-голям от 5%. Но пазарът остава малък, а данните ще бъдат поставяни под съмнение, докато няма единна система за отчитане на пласираните в България автомобили.