Бункери свалят цената на застраховките за предмети на изкуството
Бункер в швейцарските Алпи носи надежда на инвеститорите в произведения на изкуството да избегнат плащането на прекомерни суми за застраховки на колекциите си, предава Ройтерс.
Метални врати в основата на планина в Швейцария водят към изоставен военен бункер, един от няколкото продадени от правителството на страната. 57-годишното съоръжение, чиито идеално климатизирани зали са били предназначени за складиране на боеприпаси, сега предлага идеални условия за съхранение на арт ценности срещу 386 000 швейцарски франка (417 000 щатски долара). За колекционерите от цял свят той дава алтернатива на понастоящем най-големия трезор за произведения на изкуството в Женева.
Самият трезор се цени високо заради сигурността си и разположението му в освободената от данъци Женева. Въпреки че има още много свободно място, в него са натрупани произведения на стойност над 100 млрд. щатски долара.
Проблемът е, че при такава концентрация на свръхскъпи предмети един пожар или обир би довел до пагубни загуби за застрахователите.
За съвсем пресен пример служи обирът на Ротердамския музей. Като ответна реакция компаниите повишават премиите до главозамайващи размери и дори отказват да предоставят застрахователни покрития за подобни хранилища.
„В Женева има ужасно много предмети на изкуството и като застрахователи ние искаме да сме сигурни, че не всички са на едно и също място“, казва Ник Брет, директор на най-големия специалист в арт-застраховането AXA.
Цената на застраховките за произведения в женевския трезор се е удвоила за последните три години според изчисленията на Брет. Инвеститорите, които депозират произведенията на изкуството на място със същата сигурност, но при по-малка концентрация, биха могли да спестят до 50% от разходите си за застраховки, според специалиста по изящни изкуства Ричард Никълсън от Willis.
Застрахователната безизходица в Женева отеква и от други хранилища по цял свят. Все повече богати хора се опитват да избегнат волатилността и риска на капиталовите пазари и вместо това инвестират парите си в картини, които трябва някъде да се съхраняват.
Нарастващият интерес към изкуството като инвестиционен актив бе илюстриран още през 2000 г. със създаването на специализирани художествени инвестиционни фондове. В света вече има 45 такива институции, чиито активи възлизат на около 1 млрд. долара, а още много са в процес на стартиране.
Общите оборот на аукционните къщи нарасна до 55 млрд. щатски долара през последната година, с което достига предкризисния пик от 60 млрд. долара. Растящите продажби на произведения на изкуството обаче натрупват стойност в хранилищата, което създава непредвидими рискове за застрахователната индустрия – проблем, който сега намират своя изход в бившите военни бункери.