Поевтиняването в цените на петрола на международните стокови пазари се изразява в по-слаби темпове на понижение на цената на бензина на европейските пазари, в сравнение с този на суровината.

Това пък напълно логично води до увеличаване на маржина на печалбата на петролната индустрия.

За щастие, у нас се наблюдава противоположна тенденция. В момента петролната индустрия добавя 19.8 евроцента към цената на литър от най-масовия бензин, която е при ниво от 1.294 евро за литър.

Това прави добавката на сектора едва 15.3% към цената на масовото гориво - процент, който не сме виждали от над една година насам. За сравнение, средният за страните от ЕС е 13.8%.

Страна Маржин Цена А95 Маржин % Австрия 0.209 1.45 14.41% Белгия 0.231 1.648 14.02% България 0.198 1.294 15.30% Кипър 0.207 1.267 16.34% Чехия 0.208 1.489 13.97% Дания 0.178 1.602 11.11% Естония 0.128 1.282 9.98% Финландия 0.161 1.634 9.85% Франция 0.248 1.641 15.11% Германия 0.19 1.62 11.73% Гърция 0.176 1.676 10.50% Унгария 0.185 1.424 12.99% Ирландия 0.215 1.624 13.24% Италия 0.246 1.775 13.86% Латвия 0.158 1.31 12.06% Литва 0.214 1.41 15.18% Люксембург 0.171 1.322 12.93% Малта 0.294 1.51 19.47% Холандия 0.26 1.824 14.25% Полша 0.207 1.358 15.24% Португалия 0.332 1.762 18.84% Румъния 0.144 1.266 11.37% Словакия 0.261 1.551 16.83% Словения 0.241 1.499 16.08% Испания 0.177 1.354 13.07% Швеция 0.192 1.661 11.56% Великобр. 0.224 1.698 13.19% Средно 13.80%

* Данни: energy.eu

За сравнение, в началото на октомври маржинът на сектора е бил малко над 20% от продажната цена на горивото, докато към края на миналия месец той е възлизал на 17.2%.

Бензинът у нас е третият най-евтин в ЕС, като цената му е по-висока единствено от тази в Кипър (1.267 евро за литър) и Румъния (1.266 евро за литър).

Това да е по-евтин в Кипър се предопределя от по-ниския данък добавена стойност в страната, докато в Румъния по-ниският маржин на петролната индустрия в размер на едва 11.8% предопределя това.

Във все повече европейски страни дизелът е по-скъп от бензина в момента. България е една от 10-те страни членки, където се формира тази нетрадиционна тенденция.

У нас, според данни на energy.eu, дизелът е с 0.3% по-скъп от най-масовия бензин. Най-голяма в това отношение е разликата в Кипър, където дизелът е с цели 5.8% по-скъп от бензина.

На противоположния фон най-скъп е бензинът спрямо дизела в Холандия, където е с близо 20% по-скъп от дизела, следвана от Гърция с разлика от 16.5%.

Все пак България е страната с втори най-евтин дизел в ЕС, като при ниво от 1.298 евро за литър по-евтино е горивото единствено в Люксембург и то благодарение на намаления данък добавена стойност.

Тук маржинът на петролната индустрия, или добавката, която секторът дава върху цената на литър дизел, е значително по-висока, в сравнение с тази при бензина, като възлиза на 18.7% от стойността на горивото. Въпреки това обаче, тя е близко до средните стойности за ЕС при нива от 16.4%.