Най-после добри новини за цената на бензина
Поевтиняването в цените на петрола на международните стокови пазари се изразява в по-слаби темпове на понижение на цената на бензина на европейските пазари, в сравнение с този на суровината.
Това пък напълно логично води до увеличаване на маржина на печалбата на петролната индустрия.
За щастие, у нас се наблюдава противоположна тенденция. В момента петролната индустрия добавя 19.8 евроцента към цената на литър от най-масовия бензин, която е при ниво от 1.294 евро за литър.
Това прави добавката на сектора едва 15.3% към цената на масовото гориво - процент, който не сме виждали от над една година насам. За сравнение, средният за страните от ЕС е 13.8%.
* Данни: energy.eu
За сравнение, в началото на октомври маржинът на сектора е бил малко над 20% от продажната цена на горивото, докато към края на миналия месец той е възлизал на 17.2%.
Бензинът у нас е третият най-евтин в ЕС, като цената му е по-висока единствено от тази в Кипър (1.267 евро за литър) и Румъния (1.266 евро за литър).
Това да е по-евтин в Кипър се предопределя от по-ниския данък добавена стойност в страната, докато в Румъния по-ниският маржин на петролната индустрия в размер на едва 11.8% предопределя това.
Във все повече европейски страни дизелът е по-скъп от бензина в момента. България е една от 10-те страни членки, където се формира тази нетрадиционна тенденция.
У нас, според данни на energy.eu, дизелът е с 0.3% по-скъп от най-масовия бензин. Най-голяма в това отношение е разликата в Кипър, където дизелът е с цели 5.8% по-скъп от бензина.
На противоположния фон най-скъп е бензинът спрямо дизела в Холандия, където е с близо 20% по-скъп от дизела, следвана от Гърция с разлика от 16.5%.
Все пак България е страната с втори най-евтин дизел в ЕС, като при ниво от 1.298 евро за литър по-евтино е горивото единствено в Люксембург и то благодарение на намаления данък добавена стойност.
Тук маржинът на петролната индустрия, или добавката, която секторът дава върху цената на литър дизел, е значително по-висока, в сравнение с тази при бензина, като възлиза на 18.7% от стойността на горивото. Въпреки това обаче, тя е близко до средните стойности за ЕС при нива от 16.4%.