Дълговата криза в еврозоната се отразява на ръста на германската икономика, което от своя страна излага на риск и Източна Европа, заявяват анализатори пред CNBC.

Германия е най-големият търговски партньор на Полша, Чехия, Унгария, Словакия и Словения след падането на Берлинската стена. Общо 25% от износа на Полша и 30% от износа на Чехия е бил за Германия през 2011 г. според Moody’s Investors Service.

Експортноориентираните източноевропейски икономик, като тези на Чехия и Словакия, са уязвими на колебанията в търсенето в Германия, казва Катаржина Ржентаржевска, анализатор в Erste Bank, която е един от най-големите играчи в Източна Европа.

“Определено е истина, че Чехия и Словакия, и до известна степен Унгария, имат сериозна експозиция към Германия”, казва тя.

„Не бих казала, че Полша има силна експозиция към Германия, тъй като в Полша местното търсене винаги е било основен стълб на икономическия растеж…Всички източноевропейски икономики са повлияни от рецесията в еврозоната и забавянето на германската икономика, но в различна степен.”

Чехия и Словакия отчитат съотношение износ към БВП в размер на 79.3% и 80.9%, респективно за 2011 г., което е доста над средното ниво от 40.5% за ЕС, според данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Въпреки по-скромното съотношение износ към БВП в размер на 41.5%, полският финансов министър Яцек Ростовски заявява пред CNBC, че икономиката на страната очевидно е заложник на Европа, тъй като износът съставлява 40% БВП на страната.”

Въпреки че икономиката на Полша се представя стабилно по време на дълговата криза в Европа, ръстът на БВП на страната намалява от 3.5% през първото тримесечие до 2.4% през второто тримесечие.

“Основните причини за забавянето на ръста са рецесията в еврозоната и забавянето на ръста на германската икономика, както и по-малките публични инвестиции след Европейското първенство по футбол”, казва Рафал Бенецки, старши икономист в ING Financial Markets.

“Слабите инвестиции, както и слабото потребление (заплатите нарастват по-бавно от инфлацията) допринасят за по-слабото състояние на местното търсене”.

От ING прогнозират, че полската икономка ще нарасне с 2% на годишна база през 2012 г. и с 1.6% през 2013 г., в сравнение с 4.3% ръст за 2011 г.

“Ръст от 1.6% за 2013 г. изглежда добре, ако го сравните с други страни от еврозоната и ЕС, но за Полша това е слаб резултат”, казва Бенецки.

Един от секторите, усещащи влиянието от по-слабата германска икономика, е автомобилната индустрия, която е има значителен дял в ръста и заетостта в региона (само в Чехия 260 000 души работят в автомобилната индустрия, като в страната присъстват автопроизводители като Hyundai, Skoda, Toyota и Peugeot Citroen).

“Автомобилната индустрия е силно зависима от чуждото търсене, тъй като по-голяма част от произведените автомобили се изнасят, основно в други страни от ЕС”, казва анализаторът на Moody’s Джейм Ройше.

По отношение конкретно на Словакия, той пише: “Силното търсене от Германия и Азия на автомобили, произведени в Словакия, подкрепя икономическата активност и превръща страната във важен производствен хъб в региона.”

“Въпреки това нарастващата зависимост от външното търсене от страни от ЕС излага на риск перспективите за растежа в средносрочен план.” Автомобилното производство в Словакия намалява до 174 000 коли през 2011 г. в сравнение с 211 000 година по-рано.

По-малко експортно ориентираната икономика на Полша означава, че автомобилния й сектор е относително защитен от забавяне на търсенето в чужбина.

“Въпреки низходящата тенденция в производството на автомобили, полската икономика продължава да е една от най-добре представящите се в ЕС. Тази стабилност подчертава по-добрата диверсификация и стабилния модел на растеж, зад който стои местното търсене”, пише Ройше.