Потреблението на вино ще расте поне до 2016 г.
Въпреки че във Франция потреблението на вино намалява заради кризата, потребителите по света ще пият повече и по-качествено, твърди френско изследване.
Световното потребление на вино ще продължава да расте поне до 2016 г. и особено в Китай. Потребителите са склонни да харчат повече за по-добри и по качествени вина, показва проучване на френската Vinexpo.
Консумацията на вина, пенливи вина тип Шампанско, ще расте по-бързо между 2012 и 2016 г., отколкото това е ставало между 2007 и 2011 г., се казва изследването на конюнктурата в лозаро-винарската промишленост и производството на високоалкохолни спиртни напитки, публикувано във вторник.
Организаторът на международното изложение Vinexpo, което ще се проведе в Бордо между 16 и 20 юни, прогнозира ръст над 5% през 2016 г. срещу близо 3% през предходните пет години.
Тенденцията е особено забележителна за пенливите вина, чийто ръст се очаква почти да се удвои между двата изследвани периода.
За 10 години ръстът в обема на потреблението в световен мащаб е малко по-висок от 10%, или около 1% годишно, съобщи БГНЕС.
Въпреки това, главният изпълнителен директор на Vinexpo Робер Бейна счита числото за "малко разочароващо". Той припомни пред репортери, че по-рано е споменаван растеж от около 2%.
Въпреки кризата потреблението на вино "не е претърпяло спад" по целия свят, подчерта той.
Нарастването на потреблението се задвижва особено от Китай и Съединените щати, първи потребители в света по отношение на стойност и обем. Двете страни показват прогнози за двуцифрен ръст между 2012 г. и 2016 г., съответно 12% и 40%.
Консуматорите ще могат да пият повече, но и по-добро, казва Бейна. "Колкото една страна увеличава потреблението, толкова по-добро качество купува", твърди той.
Стойността на продажбите на краен клиент показва прогнозираното увеличение от над 28% между 2007 г. и 2016 г., според проучването, направено в партньорство с фирмата International Wine and Spirit Research – IWSR.
Поради запазването на икономическата криза ръстът на стойността ще бъде по-малък, отколкото е бил между 2012 и 2016 г. (8.66%), отколкото е бил между 2007 и 2011 г. (15.3%).
Потребителите търсят продукт с добро съотношение между качество и цена, според Бейна, който отбелязва, че "виното става и остава продукт с голяма употреба".
Китай постепенно ще се изкачва в класацията и вероятно ще стигне от 4-то до 2-ро място през 2016 г. с очакваното увеличение от близо 50% на стойността.
Vinexpo прогнозира спад в потреблението във Франция, Италия, Обединеното кралство и Испания заради кризата, но също и заради променените навици. Понякога потребителите предпочитат други продукти. Например бира.
Във Франция ежедневната консумация отстъпва пред употребата "по повод", както посочи през ноември проучване на организацията FranceAgrimer.
Въпреки че намалява, консумацията на вино на глава от населението във Франция и Италия остава по-висока, отколкото навсякъде другаде по света.
САЩ и Китай са на 15-то и 20-то място в света по този показател, пише АФП.