Продажбите на автомобили в Европа отчитат през декември най-големия си спад от повече от две години насам, след като рецесията в южните части на континента намали търсенето на коли на компаниите Ford Motor Co., General Motors Co. и Renault SA.

Регистрациите на нови автомобили на Стария континент падат с 16% до 838 428 през декември, в сравнение с 997 842 година по-рано, показват данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили.

Продажбите на нови автомобили в Европа падат със 7.8% за цялата 2012 г. до 12.5 млн. броя, което е най-голямото понижение от 19 години насам.

Автопроизводителите обявиха закриването на 30 000 работни места и затварянето на пет завода в Европа от юли насам, като Renault и Peugeot Citroen планират да намалят броя на служителите си във Франция със 17%.

Производителите на среден клас автомобили са увеличили загубите си с намалявания на цените, които не са спечелили купувачите. През 2012 г. Fiat SpA беше изпреварена по продажби в Европа от BMW, която е най-големият производител на луксозни автомобили в света.

Европейската асоциация на производителите на автомобили събира данни за 27-те държави от ЕС, както и от Швейцария, Норвегия и Исландия. Спадът в продажбите през декември е най-големият от октомври 2010 г., а 2012 г. беше петата поред с понижение в броя на регистрациите на нови автомобили.

Главният изпълнителен директор на Renault Карлос Гон заяви вчера в Детройт, че пазарът може да се свие с още 3% през 2013 г.

Продажбите на Ford в Европа отчита спад от 27% през декември. Компанията, която прогнозира загуба в Европа в размер на 3 млрд. долара за 2012 и 2013 г., затваря заводи във Великобритания и Белгия в следващите две години.

Продажбите на GM в Европа през миналия месец също падат с 27%. От подразделението Opel обявиха на 10 декември, че през 2016 г. ще спрат да произвеждат коли в завода си в Бохум, където работят над 3 000 души. Това ще бъде първото закриване на германски автомобилен завод от Втората световна война насам.

Renault и Peugeot отчита понижение от по 19% в продажбите за декември, докато спадът при Fiat е от 18%.

Продажбите на Bayerische Motoren Werke (BMW) в Европа нарастват с 0.6% през декември, като това е единственият автопроизводител от първите десет, който отчита ръст. Продажбите на колите с марката BMW скачат с 3.8%, с което компенсират понижението от 11% при Mini.

Базираната в Мюнхен компания се изкачва с едно място в класацията по продажби в Европа със 799 277 автомобила, продадени през 2012 г. Така BMW измества от шестото място Fiat, която е продала 798 542 коли.

Четири петте най-големи пазара на автомобили в Европа се свиват през миналия месец, като спадът на продажбите в Германия е от 16%. В резултат на това продажбите в страната за цялата година намаляват с 2.9% до 3.1 млн. автомобила.

Великобритания, където продажбите на автомпбили нарастват с 5.3% до 2 млн. през 2012 г., изпреварва Франция и вече в торият най-голям автомобилен пазар на Стария континент.

Продажбите на Volkswagen AG, която е най-големият европейски автопроизводител, падат с 15% през декември, като понижението при едноименната марка е от 20%. От Audi пък са продали с 18% по-малко коли.

Европейските продажби на Daimler AG се понижават със 7.7% през миналия месец, като спадът при Mercedes-Benz е от 5.6%.