Почти всеки втори се чувства претоварен на работа – това е заключението на ново проучване, изготвено от института за професионална безопасност и здраве (BAuA), за което с интервюирани повече от 17 000 служители. Според проучването всеки втори служител е подложен на натиск и на кратки срокове. От проучването става ясно и че когато се работи добре в екип, това има положителен ефект върху стреса. Ето няколко съвета за това как да избегнете стреса на работа:

Дишайте!

Който се намира под изключителен стрес, като например спорове с колеги или проблеми с шефа, определено трябва да напусне ситуацията, съветват психолози. Най-добре е да отиде някъде, където е сам, и да направи няколко упражнения за дишане: вдишвайте в продължение на пет секунди, задръжте за пет и издишайте за още толкова. Повтаряйте това в продължение на пет минути. Звучи просто, но наистина помага!

Отпуснете се

Не оставяйте стресът да владее деня ви още от сутринта. Започнете го спокойно, с чаша кафе или чай, отпуснете се, поемете дълбоко дъх и си правете паузи, когато усетите, че тялото ви има нужда от това. Понякога се нуждаем от нещо сладко, от чаша кафе или от цигара, за да се справим с раздразнителността и липсата на концентрация. Ако се научим да правим почивки в ежедневието си, ще се концентрираме по-добре и ще съхраним енергията си.

Не оставяйте трудното за последно

Често не подреждаме приоритетите си правилно и поставяме важните задачи за най-накрая. В този случай помага класическият списък със задачи. Подредете работата си по важност, а неотложните неща сложете в началото на списъка. Така ще губите значително по-малко време и няма да сте напълно изтощени, когато се заемете с тежките задачи.

Не правете няколко неща наведнъж

Най-ефективно се върши работа, когато човек се е концентрирал върху една-единствена задача. Никога не правете няколко неща наведнъж. Това определено ще доведе до психологически стрес. А когато сте твърде претоварени, може би е добре да помолите някого за помощ. Добре е също да се научите да казвате "не", а не да приемате всички задачи и после да се чудите как да се справите с тях наведнъж.

Говорете си с колегите

Кратък разговор със симпатичен колега би бил добър инхибитор на стреса. Разходката по време на обедната пауза също е важна, така че можете да съчетаете двете неща и да си изкарате наистина приятно, както и да си починете качествено.

Персонализирайте бюрото си

Снимки на близки, спомени от миналото лято, билети за кино или предстоящ концерт – тези неща са истински убиец на стреса.

Създайте си ритуали

Човек трябва да умее да разделя работата от свободното си време. Малките ритуали след работа са идеални в случая, тъй като така ясно отбелязвате края на работния ден и давате начало на почивката си. Това може да е нещо съвсем простичко, като проветряване на работното пространство например. Важно е всеки ден този ритуал да е един и същ.