Половин България излиза на протест срещу високите сметки за ток
Недоволните клиенти на ЕРП-та в цялата страна стават все повече. В неделя те ще излязат на протести в поне 18 града на страната, след като протестът в Благоевград запали искрата, съобщава в. Сега.
Недоволни клиенти на електроразпределителните дружества от поне 18 града на страната ще излязат на протест в неделя от 11 часа. В него ще се включат Петрич, Сандански, Благоевград, Гоце Делчев, Разлог, София, Пловдив, Варна, Силистра, Монтана и др., каза пред "Сега" Людмила Манова, която организира бунтовете в Благоевград. Възможно е до неделя към тях да се присъединят и други.
Причината за масовото недоволство в цялата страна са високите декемврийски сметки за ток, при някои от които повишението е със или над 100%.
"Моята сметка за декември беше 165 лв., а нормално плащаме по 60-70 лв. Още повече че покрай празниците 12 дни не сме си били у дома, а все пак се отопляваме и на твърдо гориво", заяви Манова. В неделя пред министерството на икономиката в столицата заедно с недоволните от сметките си за ток ще се съберат и граждани, които са получили високи фактури за парно и топла вода.
И ЧЕЗ, и Енерго-про обясняват високите сметки с различния срок на отчитане, студеното време, декемврийските празници и поскъпването на електроенергията от лятото с близо 14%. "Клиент, чиято консумация на електроенергия обичайно се отчита на 25-о число на месеца, вместо на 25 декември е бил отчетен на 17 декември заради струпването на почивни дни. Това означава, че неговата сметка за декември обхваща 22 дни. За да се възстанови нормалният цикъл на отчет, с който клиентът е свикнал и той отново да бъде отчетен на 25-о число, консумацията му, на база на която се изчислява сметката му за януари, е отчетена на 25 януари. Така на практика сметката за януари не е за календарен месец, а за 40 дни", посочват от Енерго-про. Дружеството обслужва Североизточна България, докато ЧЕЗ работи в Западна България.
От EVN, които обслужват Югоизточна България, изтъкнаха същите причини. Оттам обаче увериха, че няма бум на жалби заради високи сметки за ток. И посъветваха клиентите си да разглеждат внимателно фактурите си, тъй като на тях е посочен срокът на отчитането, който би могъл да е по-дълъг от обикновено и това да е една от причините за повишението. На извънредна пресконференция в Пловдив шефът на EVN Йорг Зелфелнер обясни, че дружеството ще разгледа всички жалби и сигнали на недоволни потребители. Извънредни проверки на всички сметки за ток обаче няма да има.
Темата за фактурите стигна и до омбудсмана. Ден след като от "Активни потребители" отчетоха ръст в обажданията на горещия си телефон, подобни данни обяви и общественият защитник Константин Пенчев. В администрацията му обаче пристигали основно жалби, свързани със скъпото парно. "Проблемът и при електроразпределителните, и при топлофикационните, и при водоснабдителните дружества са неясните сметки. Този месец имам два пъти повече жалби от същия месец миналата година от клиенти на "Топлофикация". Хората не разбират за какво плащат", заяви Пенчев пред Би Ти ВИ.