Виното от магазина измества домашното от трапезата на българина. Избите са продали 102.6 млн. литра на вътрешния пазар през миналата година. Това е ръст от 10% спрямо 2011 г., съобщи за "24 часа" шефът на агенцията по лозята Красимир Коев.

Тенденцията за увеличаване на продажбите на вино с гарантиран произход за сметка на нелегално предлаганото в пластмасови бутилки е трайна в последните години. Все още обаче сме далеч, например от Германия, където на човек се падат по 22 литра, показват данните на агенцията.

Българинът продължава да тачи повече червеното вино. То държи по-голям дял от продажбите - 55%, спрямо 45 на сто за бялото. Оказва се и че през лятото по морските курорти червеното е предпочитано, обясни Коев. Причината е, че основните ни туристи са англичани, германци и руснаци, а те не са почитатели на бялото.

Годишният внос на вино у нас е около 6 млн. литра и се запазва постоянен през последните години. Това е само около 5% от продажбите на вътрешния пазар, твърди Красимир Коев.

Износът на българско вино също расте, но с доста по-ниски темпове, отколкото се увеличава потреблението у нас. През 2012 г. в чужбина са заминали 59 395 962 литра. Това е с 883 000 л, или с 1.5 на сто, повече от предходната година.

Русия е номер 1 в експорта - натам отива около 45% от износа ни. В последните дни на 2012 г. големи количества заминаха и за Китай. Източните пазари се оформят като нови ниши с голям потенциал за нашите производители, казват от агенцията по лозата. Добро представяне имаме и в Румъния, Полша, Словакия и Германия.

През тази година ще започнат да работят и 11 нови изби у нас. Все по-често на туристите се предлагал винен туризъм с възможности за дегустации. Все още обаче виното не може да изпревари бирата, която има продажби от около 480 млн. литра годишно.