Британско изследване показа, че е възможно да се научи много за потребителите, въз основа на техните кликвания върху бутона "Like" на Facebook , включително за тяхната раса, възраст, сексуална ориентация, политически възгледи и дори техния коефициент за интелигентност.

Изследователите, работещи по проучване, публикувано в понеделник в САЩ, са разработили алгоритми, които създават личностни профили на потребителите на Facebook.

Религия и сексуална ориентация

Тези математически модели определят с точност до 88% сексуалната ориентация на мъжете и с точност 95% расата (между чернокожи и бели в Съединените щати). Християни и мюсюлмани бяха коректно идентифицирани в 82% от случаите.

Тези алгоритми също са били в състояние да се екстраполират информация, за да се направи извод дали потребителят използва наркотици или родителите му се развеждат.

Тези данни могат да се използват за търговски цели, за да насочат рекламните и маркетингови кампании , но те също могат да разкрият много лична информация, каза Дейвид Стилуел от Университета в Кеймбридж (Великобритания), един от съавторите на това изследвания, публикувани в докладите на Националната академия на науките (PNAS).

Той отбеляза, че една и съща информация може да бъде получена с помощта и на други цифрови данни като търсачки, електронна поща, а също и от мобилни телефони.

Хората с висок коефициент на интелигентност предпочитат сатирични филми

За целите на това проучване изследвали 8000 потребители на Facebook в САЩ, които доброволно ползвали бутона "Like". Прогнозите се основават до голяма степен на заключения от огромни обеми от данни.

Например хомосексуалността била откривана според предпочитанията като музика и телевизия.

Хората с висок коефициент на интелигентност (IQ) харесвали сатирични политически предавания или филми от американската класика като "Да убиеш присмехулник" и "Кръстникът".

Хората с нисък коефициент на интелигентност предпочитали Харли Дейвидсън и Брет Майкълс и популярна музика от 80-те години.