Магистрала “Тракия” едва ли ще бъде готова до края на май. В най-добрия случай е напълно завършена до 1 юли. Ако пролетта се окаже много дъждовна и не може да се изпълняват дейностите, изискващи да се работи в сухо време, крайният срок може да се удължи още.

Това стана ясно от думите на Иван Иванов, шеф на “ПСТ холдинг”, пред “24 часа”. Дружеството е водещо в “Сдружение Тракия IV”, което строи оставащата отсечка от 33 км между Ямбол и Карнобат. Според Иванов забавянето от първоначалния краен срок - 31 май, е 60 дни.

Сдружението ще се постарае да навакса максимално и да скъси времето за доизграждането на трасето, увериха вчера в един глас строителният министър в оставка Лиляна Павлова, шефът на пътната агенция Лазар Лазаров и строителят.

“Работата беше замразена, но не е спряла. Заради финансовите проблеми имаше забавяне на темповете. Но вече е осигурено финансиране и има пълна мобилизация”, каза вчера Павлова.

Тя отчете дейността на ведомството през мандата и отново напомни, че пътищата са били приоритет на правителството. Още в края на февруари министърът заяви, че има забавяне и че не може да гарантира, след като правителството е в оставка, че проектът ще се движи в срок, защото нямало политическа воля.

По първоначалния договор “Тракия” трябваше да е готова на 1 февруари тази година. Строителят поиска удължаване на срока заради наводненията от миналата година. И получи втори краен срок - 31 май. Изпълнителят е искал увеличаване, но му е било отказано.

Вчера Павлова и Лазаров отидоха на инспекция на пътен възел “Зимница” по трасето на “Тракия”. Получиха от изпълнителя график, че ще се работи на две смени.

“На проверката ни сюрпризираха с ново искане за удължаване на срока заради зимата. Ще бъде минимално, няма да позволя забавяне с месеци”, категоричен беше пред “24 часа” Лазаров. Лиляна Павлова даде изрични указания пътната агенция да следи за качеството и да не допуска никакъв компромис.

Междувременно подизпълнителите и доставчиците на обекта се надяват, след като главният строител получи финансиране чрез кредит, да си получат парите. В противен случай те се заканиха да не излязат да работят и да си приберат техниката. Това стана миналата седмица на среща между представители на пътната агенция, подизпълнителите и главния строител в Казанлък.

Според пътния шеф Лазаров ощетени са 30-40 фирми, а по думите на Иван Иванов дължимата сума е между 4 и 5 млн. лева. Той обаче обвини част от фирмите, че не били фактурирали свършената от тях работа, за да не плащат ДДС върху сумите, които имат да получават.

Тъй като по договор главният изпълнител няма право да наема подизпълнители, на книга ощетените фирми са му дали под наем строителна механизация. Част от тях са работили и на магистрала “Марица”.

Иван Иванов обясни още, че се наложило да теглят заем заради поскъпването на горивата и на битума с около 50%. Сметките им обаче щели да излязат, тъй като за строителството на “Тракия” трябвало да бъдат усвоени още 44.5 млн. лева.

Преди десетина дни Лиляна Павлова и Лазар Лазаров коментираха в отговор на журналистически въпроси, че по договор има предвидени санкции за забавяне или неизпълнение. В случай на неизпълнение на сроковете, записаните санкции на ден били 0.1% от стойността на договора, която е 209.6 млн. лв.

Финансирането е 80% от програма “Транспорт”, останалите са от бюджета.