Ограничението на броя на такситата в Истанбул, което остава без промяна от близо две десетилетия, на фона на силното нарастване на населението, е довело до това лицензите за каране на таксита да се превърнат в инвестиционен актив.

Цената на лиценза за такси е нараснал три пъти за последните девет години и вече струва около 1.05 милиона лири (580 000 долара).

Цените на лицензите, които се котират в магазините, са се повишили с около 10% за последната една година, което е една доста добра доходност. Те носят също така допълнителен наем от 4 600 лири на месец, което добавя нови пет процентни пункта доходност за собствениците им.

Лицензите са алтернатива на инвестициите в недвижим имот, пише финансовото издание Bloomberg.

Пазарът е толкова ликвиден, че един лиценз може да бъде продаден в рамките на половин час, а кешът да се получи в рамките на седмица - ситуация не много по-различна от инвестиция на истанбулската борса.

Потенциалната доходност от 15% изглежда атрактивна за Турция, където лихвите по двугодишните кредити са в размер на 5.81%, на фона на 11.59% през януари миналата година.

За сравнение турският основен индекс е донесъл доход от 53% през изминалата година, след като се понижи с 22% година по-рано.

Според някои обаче, това е един монополистичен пазар, който не може да оперира ефективно.

Основно търговията с лицензи се извършва от компанията Kale, основана през 1979 година, като от там продават средно по около 20-на лиценза на ден.

Броят на лицензите за таксита е бил ограничен през април 1986 година, като водачи на таксита по закон могат да бъдат единствено турски граждани. Единствено местната власт може да увеличава броя на лицензите след одобрение от вътрешното министерство.