300 души се опитали да изкарат книжка с фалшиви дипломи
Преди няколко месеца ДАИ се закани да провери обстойно школите, които предлагат книжка за 250-300 лева. Резултатът е множество нарушения - например непопълване на учебните картони и дневници, което дава възможност после те да бъдат фалшифицирани.
Също надписвани курсисти, които не са посещавали курсовете. Обучителни автомобили, които не са преминали през технически преглед.
Най-честото подвеждане обаче остава неконтролируемо, а именно случаите, в които за курса е обявена много ниска цена и впоследствие кандидат-шофьорът е принуден да доплаща двойно и тройно.
Чистата себестойност на теоретичната подготовка, кормуването, бензина, лицензионните такси към ДАИ на един инструктор за един кандидат-шофьор реално е между 230 и 250 лева. Затова и някои школи си позволяват да свалят цените до минимум.
"Но това не влияе на качеството на обучение. Целта ни е да привлечем повече клиенти, а не просто някой да се запише" коментира автоинструктурът Боян Блажев пред bTV. Всички обаче признават, че с таксите за вътрешна и външна практика цената на курса скача над 500 лева, а качественото обучение с включени всички такси и изпити доближава 1000.
"Да питат първо реално какво обхваща тази такса за обучение, защото това е само за добър ден в тези авто училища и след това за всяка казана дума още 100 лева, още 100 лева. В тези училища не се дават повече от 10 километра да се минат, а има и ограничение на горивото", е мнението на Йонко Иванов от Съюза по авто-мото подготовка.
При проверките си сред евтините школи ДАИ се натъкнали на предварително попълнени документи за кормуване за седмици напред, бланки за курсисти, попълнени с един почерк, както и съмнителни нощни практически часове.
"Курсистът е управлявал, подготвял се е за практическо обучение от 2:30 до 3:30 през нощта, след което е карал от 3:30 до 4:20. Съгласете се, че това е най-малкото несериозно", описва нарушенията директорът на ДАИ Валентин Божков.
Притеснително нараства и броят на анулираните изпити - над 300 души са се опитали да изкарат книжка с фалшиви дипломи за образование през миналата година, още 80 са само за първите два месеца на годината.
Проблемите при автошколите бяха обсъдени на първия транспортен обществен съвет, който служебният министър Кристиян Кръстев свика. Пред представители на всички транспортни браншове той начерта като краткосрочни свои приоритети реформата в БДЖ и ограничаването на сивия сектор в транспорта.