За мнозина работата от дома изглежда като сбъднат сън. Само си помислете - вместо да се обличате припряно сутрин и да тичате след автобуса, за да не закъснеете, можете спокойно да изпиете кафето си и да започнете работа, когато на вас ви се иска.

Няма да губите време в трафика или да се блъскате в претъпкания градски транспорт. Нито пък да търпите дразнещите подмятания на шефа си или досадните клюки на колегата от съседното бюро.

Вместо това ще се трудите на спокойствие, а когато се уморите, можете да си приготвите нещо за хапване, да си поговорите по телефона с приятел или да опънете крака на дивана за малко, посочва вестник "24 часа".

А защо не да излезете да напазарувате или да свършите някой друг личен ангажимент, а след това да се заемете с нови сили със служебните задачи. Работата от дома е подходяща за майки, защото им дава възможност да се трудят и едновременно с това да се грижат за децата си.

Бизнесът пести разходи

Този вид заетост носи немалко предимства и на работодателите. Давайки възможност на служителите да работят от разстояние, фирмите могат да намалят разходите за наем на офиси и паркоместа, осветление, отопление или охлаждане, гориво, консумативи.

Така те не само пестят пари, но и се позиционират като социално отговорни организации, което повишава имиджа им сред обществото и бизнес партньорите. Изследванията показват, че подобна корпоративна политика повишава удовлетвореността на работниците, намалява текучеството и повишава тяхната продуктивност.

Всичко това превръща фирмата в желано място за работа и повишава нейната конкурентоспособност. Заради безспорните си плюсове дистанционната работа се използва масово от високотехнологичните фирми по света, а и не само от тях.

Шефът е на хиляди километри

В днешно време сме заобиколени от смартфони, уебкамери и таблети, които позволяват на огромна част от хората да се трудят ефективно от дома си, дори ако им се налага да са в непрекъснат контакт с отдалечените понякога на хиляди километри колеги и шефове.

В последните години все повече компании от различни сфери се присъединяват към инициативата на Microsoft и отбелязват 8 февруари като официален ден за работа от вкъщи.

В България много фирми от сферата на информационните технологии също разрешават на служителите си да работят по няколко дни в седмицата от дома си. Заради широкото разпространение на тази практика през 2011 г. в Кодекса на труда беше включен специален раздел за “работа от разстояние”.

Текстовете регламентират условията, при които тя се извършва, както и правата и задълженията на служителите и работодателите.

Въпреки безспорните си предимства, работата от дома лесно може да се превърне от хубав сън в кошмар, ако човек няма подходящата нагласа и умения. Сред най-големите предизвикателства са да се концентрирате и организирате така, че да свършите задачите качествено и в срок, а не да си разпокъсате времето и да се окаже, че трябва да доработвате през нощта.

Може да звучи смешно, но за мнозина тази задача никак не е лесна, ако нямат на главата си шеф, чието присъствие, само по себе си, е достатъчно, за да ги накара да гледат усърдно в монитора. Още повече, че за разлика от офиса, у дома изкушенията за разсейване дебнат отвсякъде.

Понякога с неприятна изненада може да установите, че намерението да влезете да початите за 2 минути във Facebook или да поиграте за малко на любимата си компютърна игра неусетно е изяло цял час от времето ви за работа.

Офисът на 2025 г. - без шеф и с колеги холограми

Изолация и депресия

Не са малко и хората, които споделят, че работата от вкъщи ги е пристрастила към социалните мрежи и е ограничила до минимум живите им контакти. Специалистите предупреждават, че ако нямате необходимата самодисциплина, вместо до намаляване на стреса, дистанционната работа лесно може да доведе до изолация и заседнал начин на живот.

Проблем е и размиването на границата между работата и дома, заради което човек придобива усещането, че постоянно има ангажименти, което понижава мотивацията и може да доведе дори до депресия.

Без контакт с колегите

Негативно влияние има и липсата на непосредствено общуване с колегите. Неслучайно наскоро генералният директор на интернет компанията Yahoo Мариса Майер забрани на служителите си да работят от дома си. Решението разгневи много от работниците и предизвика коментари, че това е крачка назад във времето, в което да работиш дистанционно е по-ефективно и лесно отвсякога.

Напук на критиците Майер заяви, че бързината и качеството често страдат при работа от дома, а най-добрите идеи и решения идват след разговор с колеги в кафенето или в коридора.

Yahoo далеч не е единствената компания, която отправя взор към доброто старо време, когато служителите присъстваха физически в офиса. Наскоро на въпрос колко от хората на фирмата работят дистанционно, финансовият директор на Google Патрик Пишет отговори: “Колкото се може по-малко”.

“Повечето от тях пътуват до офисите, защото присъствието им е изключително важно. Има нещо магическо в общуването между колеги по време на обяд, както и обсъждането на идеи и спонтанно възникнали въпроси”, смята Пишет.

Съществуват и други основателни причини работата от дома да не е толкова широко разпространена, колкото се очакваше преди години. Служителите, които не са в офиса, може да са по-продуктивни, но имат по-малък шанс за повишение или увеличение на заплатата, показва съвместно изследване на Лондон бизнес скул и Калифорнийския университет.

За да не изпадате в подобна ситуация, е необходимо непрекъснато да поддържате контакт с шефовете си и да им показвате резултата от работата си. За много хора обаче възможността да работят на спокойствие е по-ценна от кариерата.

За мениджърите

- Добре е да има написани правила за работа от вкъщи, които да се спазват и от служителите, и от мениджърите. Те могат да включват отчитането на работното време (чрез вписване и отписване от системите на фирмата), начина, по който служителите и шефовете поддържат връзка, необходимото оборудване на домашния офис.

- Работата от дома изисква специфични умения и не е за всеки. Затова мениджърите не трябва механично да предлагат на всичките си служители такава възможност, а да преценят кои хора биха се справили най-добре.

- Редовното организиране на тиймбилдинги, срещи и общи проекти са важни за запазването на екипа, тъй като работещите вкъщи са изолирани, което може да създаде не само личностни, но и корпоративни проблеми.

- Необходимо е да има и правила за информационна сигурност. За тази цел служителите трябва да минат през обучение.

- Добра идея е фирмата да има план за действие в извънредни ситуации, когато токът в дома на служителя спре, техниката откаже или има проблеми с интернета или телефона.

За служителите

- Един от главните проблеми при работата от дома е, че границата между свободното време и служебните ангажименти се размива. За да предотвратите това, трябва да изградите “защитна стена”, която ясно да сигнализира кога работите и кога почивате. Можете, например, да си измислите ритуал, който да ви даде сигнал, че започвате работа независимо от това, че сте по пантофи.

Например, да се преоблечете като за работа или да начертаете план за деня по същия начин, както бихте сторили това в офиса. Това ще от полза и при общуването със семейството или със съквартирантите, които ще знаят, че работите и няма да ви разсейват.

- Определете начало и край на работния си ден. След като приключите, подредете бюрото си и прекарайте време със семейството и приятелите си. Така ще се предпазите от риска да имате безкраен работен ден, което скоро би ви отегчило и изтощило.

- Ако живеете с други хора, е много важно да намерите тихо място, където ще можете да работите съсредоточено. Със сигурност няма да сте продуктивни, ако около вас се вдига шум и постоянно ви разсейват. Ако е възможно, сложете бюрото с компютъра си в отделна стая.