М. Илиева: Ипотечното кредитиране не е достатъчно развито
Ипотечните кредити са една ниша, която тепърва ще се развива в България. Това заяви Мария Илиева, председател на УС и главен изпълнителен директор на MKB Юнионбанк, която взе участие в панел Банки през втория ден на форума „Шумът на парите”, организирана от Profit.bg.
От две - три години ипотечното кредитиране е основен фокус в работата на МКВ Юнионбанк. През това време успяхме да натрупаме опит и да създадем подходящите продукти, което е изключително важно за този пазар.
У нас ипотечните кредити на глава от населението не са достатъчно добре развити, в сравнение с други страни от Централна и Източна Европа.
Освен това България е привлекателна дестинация за закупуване на имот по няколко показателя. Такъв един показател е „Достъпност”, който показва за колко години едно семейство с годишния си доход може да закупи жилище, посочи Илиева.
2007-2008 година този показател е 7 години, сега вече е около 3. Т.е. имаме съществена промяна на съотношението цена на жилища – доходи. От една страна, промяната на показателя се дължи на доходите, но от друга - на спада в цените на имотите, които са определящи. В Европа има само една страна, и това е Молдова, която има по-ниски цени на имотите за квадратен метър.
В България има потенциал за закупуване на жилища, повтори Мария Илиева и допълни, че вероятно този потенциал ще расте със стабилизацията на политическата обстановка и с раздвижването на икономическата среда да увеличава търсенето.
Естествено, винаги има добри и лоши жилища, каза Илиева. Според нея пазарът традиционно е „шарен”. Към момента има имоти, които се продават под себестойност на цени 200 - 300 евро на квадратен метър, за да бъдат завършени.
Има и атрактивни имоти с цени от 1500 евро на квадратен метър, които, независимо от кризата, държат високи цени и се продават дори и на зелено. Затова и всяка една банка трябва да се насочи и както продукти, и като цени, към съответните ниши.
Юнионбанк предлага различни условия за различните купувачи. Банката изследва подробно дохода на купувача, както и характеристиките на имота. Този комплексен подход позволява да се предложат гъвкави продукти и да се задържат лидерски позиции на пазара.
Има преориентация на пазара при ипотечното кредитиране към левови кредити, за разлика от преди няколко години, когато се търсеха повече кредити в евро. Въпреки че през първото тримесечие има съществен ръст от 24% на пазара на имоти, едва в средата на година ще може да се каже със сигурност на какви нива ще се задържат продажбите, каза още Илиева.
Според нея за бум на имотния пазар трудно може да се говори, но няма много варианти за инвестиране, което се вижда и по 10% ръст на депозитите.
Друг фокус продукт, насочен към масовия потребител, са така наречените пакети, разработени по типовете клиенти. През тази година банката формира пакетите на база възрастта и нуждата на клиентите, например студенти, млади семейства, хора от средната възраст, професионалисти с повече възможности и т.н..
Тези пакети са комбинирани със застрахователни и инвестиционни продукти, както и с други ползи за клиента, които му дават възможност да постигне крайна по-добра цена и спестяване на време. Към този тип комплексни продукти се включва и потребителското кредитиране.
„Опитваме се да сме гъвкави и да сме банка, която предлага комплексни решения от различни ъгли и на добра цена”, обобщи Мария Илиева.
Банката предлага и набор от доста други продукти – издаване на допълнителни карти за членове на семейството, плащане на комунални услуги и други. Заедно с ипотечните кредити продаваме и още около 16 други продукти, разказа Мария Илиева и допълни, че това е начин банката да компенсира загубите от лошите кредити.
Около 25% от физическите лица, клиенти на банката, използват онлайн банкиране, а 60-65% от разплащанията на клиентите са безкасово, по електронни канали, което е една добра тенденция.
През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.
Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.
Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.