До седмица решават за лот 2 на „Марица”
През другата седмица ще стане ясно дали досегашният изпълнител на лот 2 на „Марица” от Димитровград до Харманли "Марица хайуей" ще довърши отсечката на аутобана към Истанбул или ще се търси друг, съобщиха от АПИ.
Сдружението спечели през 2011 г. търга за изграждането на лота от 34 км с оферта от 1.83 млн. евро на километър. Вече са водени разговори с представители на сдружението, в което влизат „ПСТ холдинг” (вече с нов собственик) и австрийската фирма "Порр Технобау". Холдингът е и част от групата, забавила изграждането на лот 4 на „Тракия”.
Според шефа на АПИ инж. Лазар Лазаров още около седмица ще се уточнява в детайли какво е свършено досега и какво има още да се прави. „Изоставането в строителството е с 6-7 месеца”, смята той.
„Всичко обаче е въпрос на мобилизация на ресурси. В тази отсечка от Димитровград до Харманли строителството на автомагистрала „Марица” е много по-лесно от това на „Тракия”, добави Лазаров. По договор отсечката трябваше да бъде готова през август.
През април проверка на пътната агенция установи, че е приключено едва 38 на сто от строителството. При евентуално прекратяване на контракта на изпълнителя за изграждане на тази част от аутобана към Босфора той ще трябва да плати неустойка от 25 млн. лв., посочва вестник "Монитор"
„Забавянето на пускането на лот 2 на „Марица” ще донесе загуби на държавата, защото пътят е част от трасето от Близкия изток към Западна Европа, но засега никой не може да ги прецени колко ще бъдат”, смята инж. Лазаров.
От автомагистралата са готови едва тридесетина километра между Харманли и Любимец. Засега обаче няма риск да бъде загубено финансирането на "Марица" по Оперативна програма "Транспорт" на ЕС.
Според договора за безвъзмездна финансова помощ за магистралата срокът за изпълнение и разплащане изтича през май 2015 г. Това е и крайният срок за безпроблемно завършване на трасето.
Според пътни експерти, ако строителството бъде подновено до две-три седмици, трасето може да е готово през 2014 г. За следващата година се отлага и графикът за първия лот от "Марица" между Оризово и Димитровград, чието строителство спря заради археологически разкопки.