Profit.bg разговаря с Нур Йозтин Курак, вицепрезидент Бизнес развитие на иновативни продукти за Южна Европа във Visa Европа.

Нур Йозтин Курак ръководи бизнес развитието и продажбите на иновативните продукти и услуги на Visa. Тя отговаря за ключови европейски пазари - Австрия, Белгия, Холандия, Люксембург, България, Гърция, Унгария, Израел, Италия, Румъния, Испания, Швейцария и Турция.

Бихте ли очертали последните тенденции в електронните плащания?

През последните няколко години електронните плащания се промениха значително. Това е резултат от технологичната еволюция и от променящите се търсения на потребители. Днес хората притежават няколко електронни устройства и искат да извършват повече операции с тях. За да отговори на това търсене, Visa Европа разработва иновативни решения, които предлагат бързи, удобни и сигурни начини на плащане чрез различни устройства: безконтактни плащания, мобилни безконтактни плащания, плащания от човек на човек (използват се за директни трансфери на суми между смартфон потребители), и дигиталният портфейл V.me от Visa.

Разработваме тези иновации в партньорство с компании от различни сектори: мобилни оператори като Vodafone и производители на мобилни устройства като Samsung. Успехът на тези партньорства допринася за успеха на нашите иновативни предложения и положителното им приемане от потребителите.

Какви са ползите от иновативните услуги за потребителите, търговците и банките?

Нашите иновативни решения за плащане предлагат специфични предимства за различните ни целеви групи.

Потребителите печелят скорост, удобство и сигурност. Те могат да плащат бързо където и както решат.

Търговците не плащат високата цена на кеша и привличат нови клиенти чрез допълнителните услуги, които предлагат. Освен това могат да обслужват потребителите си по-бързо, коeто им помага да генерират повече приходи.

Банките имат възможност да предлагат нови продукти, което им носи допълнителни възможности за бизнес.

Какво е нивото на внедряване на тези услуги на различните пазари, за които отговаряте? Бихте ли направили съпоставка между отделните страни?

Безконтактните плащания се развиват изключително динамично в Европа. Към април 2013 г. на Стария континент има 59 милиона безконтактни карти, най-много във Великобритания (27 милиона), Полша (9 милиона) и Франция (7 милиона). Шампион сред пазарите, за които аз отговарям, е Турция, където броят на безконтактните карти към април 2013 г. е 5.9 милиона. Други пазари като Испания и Италия също набират скорост и очаквам, че скоро ще бъдем свидетели на масово използване на безконтактни плащания в цяла Европа.

Колкото до V.me от Виза, тази година ще стартираме услугата във Великобритания, Испания и Франция. След това дигиталният портфейл ще стане достъпен в Ирландия и Полша. Междувременно ще продължим да обявяваме новите пазари, на които услугата ще бъде достъпна.

Можете ли да ни дадете малко повече информация за турския пазар: брой карти, темпове на растеж, ниво на приемане на иновативните услуги? Защо е толкова динамичен?

Турция е третият по обем пазар за Visa Европа след Великобритания и Франция. През 2012 г. всяка 1 от 5,5 турски лири е изхарчена с карта Visa.

Към края на 2012 г. общият брой карти Visa в страната надвишава 83 милиона. Миналата година картодържателите на Visa са похарчили 179 млн. турски лири в точката на продажба, с 21% повече от предходните 12 месеца. Силният ръст се дължи на популярността на електронната търговия - през 2012 г. 9% от онлайн плащанията са направени с Visa карта.

Турция е много силна във въвеждането на последните иновативни решения на Visa Европа. Ключови фактори за успех са добре развитата технологична инфраструктура и младото население на страната - то бързо приема иновациите, напълно отворено е към новите идеи и решения и бързо се адаптира към тях. Скоростта, с която банките-членки на Visa внедряват последните предложения на компанията, превръща Турция в един от водещите пазари за картови плащания в Европа. Към декември 2012 г. в Турция са издадени 5.2 милиона безконтактни карти Visa payWave и са инсталирани 61 000 безконтактни терминала, което е равно на 10% от безконтактните карти и 11% от безконтактните терминали в Европа. В Турция Visa Европа разработва общо осем проекта за мобилно разплащане, които биват внедрявани от седем банки в сътрудничество с всички мобилни оператори.

Какви са целите на Visa Европа за внедряване на тези услуги на пазарите, за които отговаряте?

Целта ни е да развием нашите иновативни услуги по динамичен начин, като ги направим достъпни за колкото се може повече хора.

Тази година очакваме броят на безконтактните терминали в Европа да надхвърли 650 000. Безконтактните карти ще превишат 70 милиона, а до края на 2013 г. 40 банки ще предлагат мобилни разплащания. Дотогава Visa Европа ще е сертифицила за извършване на мобилни разплащания 75-80 смартфона.

Очакваме, че до 2020 г. 50% от трансакциите с продукти Visa ще се осъществяват през мобилни устройства и най-малко една трета от европейските потребители да използват дигиталния портфейл V.me от Visa. Това ще направи света, в който живеем, много различен.

Кога тези услуги ще бъдат достъпни и в България?

Безконтактните плащания вече са достъпни на българския пазар. В момента работим по тяхното масово внедряване, като по този начин поставяме основите на мобилните плащания.

Очакваме плащанията от човек на човек (P2P payments) също да бъдат налични на вашия пазар в близко бъдеще. Дигиталният портфейл V.me от Visa ще бъде следващата иновация, с която ще бъдат изненадани българските потребители, веднага след като услугата стартира на вече обявените пазари.

По какъв начин иновациите влияят на бизнеса на Visa Европа?

Иновативните средства за разплащане, които предлагаме, печелят все по-голяма популярност. Безконтактните трансакции нараснаха четирикратно през 12-те месеца до края на септември 2012 г., и очакваме този ръст да се повтори през 2013 г. През тази година ще видим как по-широкото им внедряване на пазара ще допринесе за развитието на нашия бизнес.

Това, което можем да кажем към днешна дата, е, че електронната търговия е най-бързо развиващото се направление в нашия бизнес. За 12-те месеца към м. септември 2012 година онлайн разплащанията с карти Visa в Европа за първи път надхвърлят 200 млрд. евро (достигат 202 млрд. евро), с 16% повече спрямо същия период на предходната година. В момента онлайн разплащанията генерират повече от 20% от бизнеса на Visa Europe, като се равняват на брутния вътрешен продукт (БВП) на Финландия.

Как виждате развитието на иновативните услуги на Visa Европа в бъдеще?

Стратегията ни е да продължим да предлагаме на нашите клиенти възможно най-голям избор и гъвкавост в методите на разплащане. Ако питате дали дебитните, кредитните или предплатените карти ще изчезнат – честно казано, не мисля. Те стоят в основата на нашия бизнес и това ще продължи да бъдат така, докато нашите банки-членове и техните клиенти имат желание да ги използват.

В същото време ние ще продължим да предлагаме на нашите клиенти нови технологии на разплащане, като по този начин им предоставяме възможност за избор как и кога да платят за желаните услуги и продукти.

Виждам голям потенциал за развитие на мобилните плащания. Те предоставят много предимства по отношение на удобство и скорост – фактори, които ще допринесат за все по-широката им популярност. Очаквам през следващите години все повече хора да плащат през мобилен телефон – следващия път, когато разговаряме, ще разберем дали съм била права.

Нур Йозтин Курак се присъединява към Visa Турция през 2000 г. като Помощник Генерален Мениджър, който отговаря за новите технологии. Нейните задължения включват развитие на нови продукти, връзки с членовете на Visa и съгласуване на PR активностите на компанията. През октомври 2008 г. е назначена на позицията Директор на Visa Европа за Турция.

Преди да се присъедини към Visa, в продължение на две години Курак е Мениджър Бизнес решения в Бойнър Груп - водещ търговски холдинг. Отговаря за разработката и внедряването на стратегии за управление на информационните системи на дружествата от холдинга.

На свои предишни позиции Нур предоставя консултантски услуги в сферата на банкирането както в банки, така и в технологични компании.

Нур Йозтин Курак завършва висшето си образование в департамента по компютърно инженерство на Средноизточния Технически Университет в Анкара и има магистърска степен в тази област.