Построихме АМ Тракия за половин век
Общо 49 години отне построяването на АМ „Тракия“, последната отсечка от която бе открита преди минути.
Екипът на Profit.bg реши днес да ви запознае именно с хода на строителството през годините.
Началото:
Историята на проекта „Тракия" започва през 1964 г., когато българското правителство решава да изгради автомагистрален пръстен, който да включва магистралите „Тракия", „Хемус" и „Черно море".
Строителството на автомагистралата започва близо десетилетие по-късно. До промените през 1989 г. строителството се изпълнява предимно от "Пътни строежи", но участват и войските на Министерството на транспорта.
Първите 10 км от аутобана са готови през 1978 г., а шест години по-късно АМ Тракия достига Пловдив.
След 2000 г.
През юли 2000 г. кабинетът на Иван Костов сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас. От българска страна съфинансирането е в размер от 140 млн. евро.
През 2001 г. е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово от 165-ти км до 169+700-ви км (по проект 171), като 165-ти км от „Тракия” съвпада с нулевия километър (началото) на автомагистрала „Марица“.
Той включва 4 км от автомагистрала Тракия и 5 км от автомагистрала Марица. В следващите 10 години са извършени предпроектни проучвания на лотове 2, 3, 4.
Скандалите:
На 16 декември 2004 г. е обявено, че правителството на Симеон Сакскобургготски е взело решение за доизграждане и отдаване на концесия на автомагистрала „Тракия“ на българо-португалския консорциум „Магистрала Тракия“ АД за срок от 35 години (максималния позволен от закона срок).
Концесионерът трябва да доизгради, експлоатира и поддържа автомагистралата, като за сметка на това той може да събира такси (ТОЛ такси) от преминаващите автомобили.
Договорът за автомагистрала „Тракия“ е подписан на 29 март 2005 г. между правителството и консорциума „Магистрала Тракия“ АД. Сключването на този договор поражда един от най-големите политически скандали в периода 2005-2006 г. в България.
Основните причини за това са непрозрачността и липсата на търг или конкурс при определяне на концесионера, както и твърденията, че договорът е изключително неизгоден за държавата.
Лот 1 Оризово - Стара Загора:
През 1995 г. правителството на Жан Виденов тегли заем от Европейската банка за възстановяване и развитие и на 17 ноември 1995 г. открива 32 км участък от Пловдив до Оризово – от 132 км на автомагистралата до края на 165-ти км (по проект 167+500) при пътен възел Плодовитово.
Участъкът е с дължина от 38.7 км. Първият подучастък от Лот 1 - между пътен възел Оризово и Чирпан е в експлоатация от 1 юли 2006 г. Той обхваща трасето от 171-ви до края на 186-ти км. Вторият подучастък между Чирпан и Стара Загора от края на 186-ти км до 208-ми км действа от 5 октомври 2007 г.
Този участък завършваше в началото на 208-ми км с временно кръгово кръстовище на пътя Стара Загора - Хасково на около 5 км южно от Стара Загора, което вече е трансформирано в пътен възел тип пълна детелина при изграждането на Лот 2 Стара Загора - Нова Загора. Крайната цена на участъка е 198 160 000 лв.
Лот 2 Стара Загора - Нова Загора:
На 12 ноември 2009 г. министърът на регионалното развитие в правителството на Бойко Борисов - Росен Плевнелиев, обявява началото на тръжната процедура за избор на изпълнител на Лот 2 от Aвтомагистрала „Тракия“. Дължината на този лот е 31.8 км и обхваща участъка от 208-ми до 241-ви км.
Строителството започва през юни 2010 г. Срокът за изпълнение е 25 месеца - юли 2012 г. Изпълнението на проекта се осъществява от „Трейс Груп Холд” АД след спечелен търг с цена от 137.868 млн. лв. с ДДС. Лотът е официално открит на 1 юли 2012 г.
Лот 3 Нова Загора – Ямбол:
Дължината на участъка е 35.7 км – между 241-ви и 276-ми км. Първата копка е направена на 2 август 2010 г. Срокът за изпълнение е 25 месеца – септември 2012 г.
На 8 юни 2010 г. за изпълнител е обявена гръцката фирма „Актор“, която предлага цена от 133 973 млн. лв. Лотът е официално открит на 12 юли 2012 г.
Лот 4 Ямбол - Карнобат:
Този участък е с дължина от 49.28 км и е най-дългият от магистралата. Обхваща трасето от 276-ми до 325-ми км, като първият подучастък (от Ямбол до Зимница) е дълъг 14.8 км, а вторият (от Зимница до Карнобат) е с дължина 34.28 км.
Изпълнителите са девет български фирми, повече от които са на „Холдинг Пътища“. Договорената стойност е 209.646 млн. лв. (официално цената бе обявена без ДДС – 174.705 млн. лв.).
Първият подучастък на лота е официално открит на 26 август 2012 г., а вторият подучастък, с което вече имаме и изцяло построена магистрала, бе открит днес.
Лот 5 Карнобат – Бургас:
Участъкът е с дължина от 35.2 км. Той започва от края на 325-ти км и стига до края на автомагистралата при последния 360-ти км, където тя свършва при пътния възел на бургаския кв. Ветрен и първокласния път гр. Бургас - гр. Айтос.
Участъкът е в експлоатация от 2 ноември 2006 г. и е с крайна цена 150.266 млн. лв. По-ниската цена от лот 1 се дължи на факта, че е започнат в края на 80-те години.
И така 49 години, 360 км и повече от 830 млн. лв. Това са равносметките за АМ "Тракия". Искрено се надяваме, че строителството на останалите магистрали в страната няма да отнеме толкова време, с което ще се подобри значително инфраструктурата на България, водещ фактор за чуждестранните инвестиции в даден район.