Общо 49 години отне построяването на АМ „Тракия“, последната отсечка от която бе открита преди минути.

Екипът на Profit.bg реши днес да ви запознае именно с хода на строителството през годините.

Началото:

Историята на проекта „Тракия" започва през 1964 г., когато българското правителство решава да изгради автомагистрален пръстен, който да включва магистралите „Тракия", „Хемус" и „Черно море".

Строителството на автомагистралата започва близо десетилетие по-късно. До промените през 1989 г. строителството се изпълнява предимно от "Пътни строежи", но участват и войските на Министерството на транспорта.

Първите 10 км от аутобана са готови през 1978 г., а шест години по-късно АМ Тракия достига Пловдив.

След 2000 г.

През юли 2000 г. кабинетът на Иван Костов сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас. От българска страна съфинансирането е в размер от 140 млн. евро.

През 2001 г. е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово от 165-ти км до 169+700-ви км (по проект 171), като 165-ти км от „Тракия” съвпада с нулевия километър (началото) на автомагистрала „Марица“.

Той включва 4 км от автомагистрала Тракия и 5 км от автомагистрала Марица. В следващите 10 години са извършени предпроектни проучвания на лотове 2, 3, 4.

Скандалите:

На 16 декември 2004 г. е обявено, че правителството на Симеон Сакскобургготски е взело решение за доизграждане и отдаване на концесия на автомагистрала „Тракия“ на българо-португалския консорциум „Магистрала Тракия“ АД за срок от 35 години (максималния позволен от закона срок).

Концесионерът трябва да доизгради, експлоатира и поддържа автомагистралата, като за сметка на това той може да събира такси (ТОЛ такси) от преминаващите автомобили.

Договорът за автомагистрала „Тракия“ е подписан на 29 март 2005 г. между правителството и консорциума „Магистрала Тракия“ АД. Сключването на този договор поражда един от най-големите политически скандали в периода 2005-2006 г. в България.

Основните причини за това са непрозрачността и липсата на търг или конкурс при определяне на концесионера, както и твърденията, че договорът е изключително неизгоден за държавата.

Лот 1 Оризово - Стара Загора:

През 1995 г. правителството на Жан Виденов тегли заем от Европейската банка за възстановяване и развитие и на 17 ноември 1995 г. открива 32 км участък от Пловдив до Оризово – от 132 км на автомагистралата до края на 165-ти км (по проект 167+500) при пътен възел Плодовитово.

Участъкът е с дължина от 38.7 км. Първият подучастък от Лот 1 - между пътен възел Оризово и Чирпан е в експлоатация от 1 юли 2006 г. Той обхваща трасето от 171-ви до края на 186-ти км. Вторият подучастък между Чирпан и Стара Загора от края на 186-ти км до 208-ми км действа от 5 октомври 2007 г.

Този участък завършваше в началото на 208-ми км с временно кръгово кръстовище на пътя Стара Загора - Хасково на около 5 км южно от Стара Загора, което вече е трансформирано в пътен възел тип пълна детелина при изграждането на Лот 2 Стара Загора - Нова Загора. Крайната цена на участъка е 198 160 000 лв.

Лот 2 Стара Загора - Нова Загора:

На 12 ноември 2009 г. министърът на регионалното развитие в правителството на Бойко Борисов - Росен Плевнелиев, обявява началото на тръжната процедура за избор на изпълнител на Лот 2 от Aвтомагистрала „Тракия“. Дължината на този лот е 31.8 км и обхваща участъка от 208-ми до 241-ви км.

Строителството започва през юни 2010 г. Срокът за изпълнение е 25 месеца - юли 2012 г. Изпълнението на проекта се осъществява от „Трейс Груп Холд” АД след спечелен търг с цена от 137.868 млн. лв. с ДДС. Лотът е официално открит на 1 юли 2012 г.

Лот 3 Нова Загора – Ямбол:

Дължината на участъка е 35.7 км – между 241-ви и 276-ми км. Първата копка е направена на 2 август 2010 г. Срокът за изпълнение е 25 месеца – септември 2012 г.

На 8 юни 2010 г. за изпълнител е обявена гръцката фирма „Актор“, която предлага цена от 133 973 млн. лв. Лотът е официално открит на 12 юли 2012 г.

Лот 4 Ямбол - Карнобат:

Този участък е с дължина от 49.28 км и е най-дългият от магистралата. Обхваща трасето от 276-ми до 325-ми км, като първият подучастък (от Ямбол до Зимница) е дълъг 14.8 км, а вторият (от Зимница до Карнобат) е с дължина 34.28 км.

Изпълнителите са девет български фирми, повече от които са на „Холдинг Пътища“. Договорената стойност е 209.646 млн. лв. (официално цената бе обявена без ДДС – 174.705 млн. лв.).

Първият подучастък на лота е официално открит на 26 август 2012 г., а вторият подучастък, с което вече имаме и изцяло построена магистрала, бе открит днес.

Лот 5 Карнобат – Бургас:

Участъкът е с дължина от 35.2 км. Той започва от края на 325-ти км и стига до края на автомагистралата при последния 360-ти км, където тя свършва при пътния възел на бургаския кв. Ветрен и първокласния път гр. Бургас - гр. Айтос.

Участъкът е в експлоатация от 2 ноември 2006 г. и е с крайна цена 150.266 млн. лв. По-ниската цена от лот 1 се дължи на факта, че е започнат в края на 80-те години.

И така 49 години, 360 км и повече от 830 млн. лв. Това са равносметките за АМ "Тракия". Искрено се надяваме, че строителството на останалите магистрали в страната няма да отнеме толкова време, с което ще се подобри значително инфраструктурата на България, водещ фактор за чуждестранните инвестиции в даден район.