Особености на родните молове
София е на път да се изкачи до второ място в класацията на града с най-много търговски площи на 1000 души у нас. С откриването на Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West през следващата година столицата ще разполага с близо 400 кв. м модерни търговски площи на 1000 души, като ще изостава единствено зад Бургас с 477 кв. м.
Така София ще има търговски площи, съпоставими със средните в Европа – при нива от около 390 кв. м.
За сравнение, с най-много търговски площи на 1000 души са европейските градове Стокхолм (879), Рига (808) и Талин (808). С високи нива на средните площи се отличават и редица други столици на страни от ЦИЕ, като например Прага (687) и Варшава (785).
Столицата на Литва – Вилнюс, е градът с най-малко търговски площи на 1000 души – малко над 130.
Напълно логично е с нарастване на конкуренцията между търговските центрове новите молове да опитват да се диференцират по някакъв начин в усилията си да наберат клиенти.
Да си различен
Освен с привличането на нови за България марки и брандове, както и залагането на вече присъствъщи, които да представят новите си концептуални магазини, новите търговски центрове залагат на концепцията „всичко под един покрив“.
Ясно е, че търговските центрове заемат и ще заемат все по-голяма част от живота на хората и в това отношение те трябва да предлагат всичко, от което биха имали нужда потребителите, с цел да ги задържат максимално дълго в своите предели.
Доказано е, че колкото по-дълго време прекарваме в един търговски център, толкова повече пари ще изхарчим.
Изключителен дизайн
Новите проекти залагат в много голяма степен на дизайна си. Изискванията към вътрешното пространство и визията са не само функционалност, но и модерна и красива визия.
Проектират се водопади, прозрачни асансьори и вътрешни градини с цветя. Новите търговски центрове залагат в много голяма степен и на повече осветеност от дневна светлина, прозрачни куполи и др.
Усилията в тази насока се материализират в получената награда от Sofia Ring Mall в категорията „Търговски архитектурен проект“ на престижните международни награди Europе Property Awards 2013.
Всичко за децата
Всички търговски центрове са осъзнали, че трябва да предложат нещо на децата, за да привлекат техните родители като клиенти. В това отношение във всички търговски центрове има „детски кътове“, различни по своя характер, големина и политика.
Нещата обаче далеч не спират до тук. В редица от моловете веднъж седмично, обикновено през уикендите, се организират и безплатни детски куклени театри или концерти.
В новите търговски центрове се появяват увеселителни центрове по покривите, други пък използват свободните площи пред тях. Почти във всеки търговски център наблюдаваме позициониране на поне една голяма верига за продажба на детски играчки.
Това го има само при нас
Някои търговски центрове се опитват да се диференцират от останалите и да привличат клиенти със своята уникалност.
Наблюдава се тенденция определени брандове да присъстват само в един мол (като например Debenhams, GAP, Starbucks и др.), за разлика от други, които държат да са представени във всички търговски центрове.
Кафенета и веригите за бързо хранене
Социалната функция на мола е от изключително значение. В тази насока всеки търговски център отделя голямо внимание на местата за срещи и хранене.
Тук също е налице различна политика на моловете, като освен традиционните вериги, които се смятат за задължителни, почти във всеки търговски център има поне едно уникално и различно заведение за хранене или кафене.
Богата увеселителна част
С изключение на един мол, при всички останали в София има застъпена кино верига. Киното се е наложило като един от основните елементи на всяка увеселителна част на търговските центрове.
Към днешна дата обаче търговските центрове стигат много по-далеч. Част от тях предлагат боулинг, билярд, игри и автомати за деца, като се отварят дори спортни зали (скуош), фитнес центрове и демо голф игрища.
Пазарувай в мола
Пазаруването на хранителни продукти е неизменна част от ежедневието на всеки. Затова във всеки търговски център има отворена голяма хранителна верига. Някои от тях се разрастват изключително агресивно, като вече са застъпени в повечето от новите търговски центрове (Carrefour).
Синергия от локацията
Безспорно, правилното позициониране на всеки нов търговски център до голяма степен ще е ключово за неговия успех в бъдеще. Новите търговски центрове много внимателно обмислят своето местоположение, като при някои има достъп до метро (включително и първа метростанция, която в бъдеще ще бъде изградена в търговски център), докато други търсят синергия с други големи търговски обекти в близост до тях (като например с Ikea и близкия бизнеспарк от страна на новия Sofia Ring Mall).