Конкуренцията между моловете - двигател на имотния пазар
Иглика Йорданова пое управлението на Colliers International в България в качеството си на изпълнителен директор в началото на месеца. Предишната й позиция в компанията е на заместник изпълнителен директор.
Става част от екипа на Colliers през 2002 г. Тя има основни заслуги за създаването на отдел Търговски площи и позиционирането на компанията като пазарен лидер.
Как се развиваше пазарът на имоти нас през първото полугодие? Какви са очакванията ви за следващите шест месеца?
През първата половина на 2013 г. пазарът на недвижими имоти в България отчете тенденция за бързо абсорбиране на качествените проекти. Всеки от сегментите беше движен от по-висока активност в усвояването на модерни площи, отговарящи на повишените критерии на ползвателите.
В офисния сегмент усвоените площи през първото полугодие достигнаха най-високата стойност на показателя от година и половина насам и 44% повече спрямо края на 2012 г.
В индустриалния сегмент основен двигател продължиха да бъдат изнесените производства на международни компании. В проучване на Collier София бе посочена като пета най-добра дестинация в Европа за позициониране на производствени компании и логистична локация с най-ниски оперативни разходи в Европа от общо 40.
Пазарът на търговски площи продължи да се характеризира с изострена конкуренция между утвърдени и новооткриващи търговски центрове. Според проучване на Colliers абсорбирането на качествените проекти ще продължи - 63% от търговците планират разрастване през следващите 2 години.
Констатирахме и промяна в профила на активните наематели - през последните три години Топ 5 на модните оператори, усвоили най-голям обем търговски площи от модерен тип в България, са международни компании, които са представени директно, а не чрез франчайз.
При средно високия и висок клас жилища също се наблюдава повишена активност, като само през първото полугодие бяха усвоени приблизително 9% от всички жилищни единици в сегмента.
Очаквам динамиката в абсорбирането на модерни площи на пазара на недвижими имоти да продължи и през втората половина на 2013 г. В някои от сегментите ускореното усвояване на качествените проекти вероятно ще изчерпи наличния им обем и така ще създаде предпоставки за инвестиции в нов продукт.
Кои са най-големите чуждестранни купувачи на имоти в България в момента?
Активни в момента са чуждестранни инвеститори от Гърция, Великобритания и САЩ.
Как ще се отрази политическата несигурност върху цените на имоти в страната?
Доколкото въпросът засяга ефекта върху цените, които са релевантни за инвеститорите, най-вероятно ще има изчакване. Не е задължително политическата несигурност да се отрази негативно на цените (със сигурност няма да е позитивно).
Ако настоящото правителство не изпадне в преразход на бюджета и вземане на дългове, макроикономическата рамка няма да се промени съществено, следователно и ценовите равнища е възможно да останат стабилни.
Трябва да отбележа, че нивата на цените зависят от лихвите. Според изказването на Иван Искров, управител на БНБ, може да има повишаване на лихвените нива в международен план, а пренесено на вътрешния ни пазар, това би създало предпоставки за понижение на цените на имотите. Този фактор обаче е извън въздействието на политическата несигурност в страната.
Покупка на апартамент или живот под наем?
Нашите наблюдения върху сегмента на жилища от средно високия и високия клас се базират преимуществено върху транзакциите с имоти. Съживяване на активността започна още през 2012 г., като търсенето в сегмента регистрира ръст през първото полугодие на тази година.
Според проучване на Colliers, проведено в началото на 2013 г., проследяващо развитието на пазара през погледа на крайните потребители, по-голямата част от жилищата в този сегмент се купуват за собствено ползване и по-малко - синвестиционна цел. Нуждата от по-голямо жилище, както и закупуването на първо такова, бяха посочени като основни причини за покупка.
Трите основни фактора, които оказват влияние при избор на ново жилище, са качеството на изпълнение, кварталът и цената, следвани от пътната инфраструктура и наличието на зелени площи.
Има ли място за нови молове у нас и опасност от закриване на сега функциониращите?
Индикаторът за наситеност на търговски площи в молове на 1 000 души население в България се увеличи на 98 кв.м, което е значително под средните нива за Европа.
В същото време, София достигна нива от 203 кв. м, като с предстоящите откривания на Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West през следващата година този показател ще изравни средноевропейските показатели.
При наличието на множество възможности за търговски локации операторите стават все по-селективни при оценяване вариантите за експанзия и дългосрочното си позициониране на пазара в устойчиви проекти.
До края на 2014 г. обострената конкуренция между утвърдените търговски центрове и новооткриващите молове ще продължи да бъде основният двигател на пазара. Текущата вълна от нови търговски центрове ще оформи до голяма степен картата на моловете в България във вид, който се очаква да се запази в по-дългосрочен план.