Преживели отдавна и бума на търговските улици, и този на моловете, в последните десетилетия търговските площи в големите градове по света сменят основно тарифи и наематели. Но не променят драстично нито вида си, нито броя и разположението на магазини и заведения.

За разлика от булевард “Витоша”, чийто вид коренно се промени само за две десетилетия, отразявайки бързото, но и доста хаотично развитие на страната, пише вестник "Труд".

Ако човек се опита да си спомни колко и какви магазини имаше тук в началото на демокрацията и ги сравни със сегашните, веднага ще му направят впечатление две неща. Едното е, че на мястото на един едновремешен магазин сега има по няколко помещения, често с големина по двайсетина квадрата.

Другото е свързано с първото - по улицата почти не останаха известни модни марки. Магазините за скъпи и престижни дрехи отдавна се преместиха в карето около хотел “Рила”, а моловете привлякоха останалите.

По “Витошка”, както я наричат всички софиянци, останаха магазини за бельо, за часовници, аутлети, а след ремонта и превръщането в пешеходна зона - предимно заведения.

Големината е важна

Една от причините големите модни марки да се изнесат от мястото безспорно беше строежът на метрото и съвпадналото с това по време отваряне на нови молове. Но още преди това, когато общината спря автомобилното движение по булеварда, търговците се разбунтуваха срещу мярката, аргументирайки се, че техните клиенти не идват пеша да пазаруват.

Собствениците на помещения реагираха на ситуацията с доста голямо закъснение и дълго време не желаеха да преразгледат наемите. През 2009 г. например средният наем беше стигнал 50 евро на квадратен метър, което нареди бул. “Витоша” на 40-о място в световната класация на търговските улици, изготвяна от специализираната имотна агенция “Кушман енд Уейкфилд”.

В този период, за да направят наемането все пак привлекателно, собствениците на приземните етажи започнаха да ги разделят на по-малки помещения. Тенденцията на намаляване на цените тръгна след 2010 г., когато постепенно булевардът изпадна до 50-а, а след това и до 59-а позиция в класацията.

Търговска марка, която държи на престижа си обаче, няма как да открие представителен магазин с големината на малък бутик.

“В момента големите вериги за търговия с мода, обувки и аксесоари почти не присъстват на основната ни търговска улица. Причината е, че локации, които предлагат едновременно подходящо местоположение, размер и цена за техните формати, почти няма. Няма и възможности за ново строителство”, коментира пред “Труд” мениджърът за търговски площи във “Фортон” Росен Генев.

Той смята, че ако има техническа възможност за окрупняване на помещенията, това би привлякло повече търговци на модни марки, стига разходите да съответстват на приемливи наемни нива.

Ще процъфти ли отново Витошка?

Разположение

Макар че след реконструкцията на булеварда в частта между “Солунска” и “Патриарх Евтимий” тук се изпълни със заведения, има надежда многото празни помещения да се изпълнят с модни марки, макар и не от най-високия клас. Проблемът е, че сбъдването на нашенска “Шан-з-Елизе” или “Оксфорд стрийт” става изключително бавно.

В момента например в самото начало на булеварда - на номер 1, има двуетажен представителен магазин на испанската модна марка Zara, който обаче се е разположил в партера на новопостроена сграда, непосредствено до Търговския дом.

На номер 6, до сградата на областната управа, тече реконструкция на друго двуетажно помещение, където по данни от пазара наесен ще се настани шведската марка H&M.

Малко по-нататък обаче стои празно триетажно помещение, напуснато наскоро от магазин на веригата Mango. Със задачата да намери наемател за него се е наела “Фортон”.

Помещението е 1050 квадрата, по 350 кв.м на етаж. “Собствениците търсят дългосрочен договор с наемател, който има добре развита търговска мрежа. Но все още не сме стигнали до фазата да водим преговори и да обсъждаме наемни нива”, признават от “Фортон”.

Всъщност с още един сравнително голям магазин на Dika, един на Hush Puppies и два на Benetton присъствието на модната индустрия в тази част на “Витошка” се изчерпва. По-нататък, в частта при НДК, има магазини на Marina Rinaldi и на Boss, и в самия край, близо до пресечката с бул. “Пенчо Славейков” - магазин за висша мода Apolo.

Надеждите са картината постепенно да се промени, независимо от разрастването на моловете. Генев например смята, че с последните открити засега големи търговски центрове възможностите за разрастване на търговските вериги са приключили.

“Мениджърите на големите търговски компании ще трябва отново да прегледат разположението на обектите си и да преценят кои нови локации биха им осигурили ръст на продажбите в следващите години. Очаквам те отново и отново да се връщат към бул. “Витоша”, а впоследствие - и към главните търговски улици в следващите по население градове - Пловдив, Варна, Бургас”, смята той.

Като в столицата

Подобни трудности, но в далеч по-малки размери от столичния булевард “Витоша”, изпитват главните търговски улици в Пловдив, Варна и Бургас. Единственото изключение е, че те отдавна са чисто пешеходни зони. Наемите там не само се съизмерват със столичните, но на места дори ги надминават.

През последната година тарифите за магазините по “Витоша” се изравниха с тези в моловете и се движат между 18 и 25-30 евро на квадрат, в зависимост от големината на помещението.

За сравнение, в момента средната цена на търговските площи по пловдивската главна улица е 50 евро, а в района на фонтаните покрай общината и пощата скача дори до 100 евро.

Например магазин със закрита площ от 50 квадратни метра и още толкова градина се дава за 4000 евро месечен наем или 80 евро на квадрат за помещението, по данни на една от местните агенции за недвижими имоти.

“Няма помен от есента на 2010 г., когато цените се бяха сринали до 10 евро за квадрат, а повечето търговци избягаха в моловете. Сега по главната има празни само два-три големи магазина, които чакат наематели, а в голям търговски център, който доскоро изпитваше затруднения да намери наематели, няма свободно място”, уточняват от агенцията.

Във Варна с умиление си спомнят времето до 2008 г., когато средната цена за търговски обект бе от порядъка на 60 евро за квадратен метър, като не липсваха и стойности над 100 евро. Оттогава насам цените падат, а допреди една година се виждаха и празни площи. Но преломът вече е факт.

“В момента няма свободни магазини, пазарът е стабилен, а цените са в диапазона 20-30 евро за квадратен метър”, обяснява регионалният мениджър на компанията за недвижими имоти “Форос” Радост Кръстева.

В Бургас свободните площи по двете обновени наскоро главни търговски улици на града също са малко. Тук наемните нива са по-скромни. Наскоро например магазин от 360 квадрата е бил отдаден под наем срещу 1500 евро на месец, което прави под 5 евро на квадрат, но все пак той се намира в странична уличка. На най-оживените места наемите са от порядъка на 15-20 евро на квадратен метър.

Трябва да се има предвид обаче, че Бургас е национален лидер по търговски площи в молове на глава от населението и тяхната конкуренция едва ли скоро ще позволи цените по двете търговски улици пак да тръгнат нагоре.

Най-прочутите улици в света

Новото лице на Главната

През последните 3-4 години главните търговски улици в центровете на големите градове бяха реконструирани и това възражда надеждите на собствениците на помещения да припечелят повечко. Или поне да си върнат старите наематели. Особено онези, които вложиха средства за реконструкция на самите сгради.

Главната улица в Пловдив, например, привлича все повече туристи след реконструкцията на Римския стадион, който допреди три години бе свърталище на наркомани и бездомници. Сега е най-интересната забележителност на главната. По цялата дължина на улицата са подредени палми, фенери и пирамиди с петунии като по тесните улици на Париж и в Италия.

Преди това главната в Пловдив имаше съвсем друг вид с бели плочи от времето на Дража Вълчева. Новите павета паснаха чудесно на старинната обстановка и не се нагряват като старите соцплочи.

Оазисите от зеленина, осветлението, втъкано в настилката, кътовете за отдих и кошчетата за смет правят визията съвсем нова. Настилката например наподобява мозайка от 5-6 пастелни цвята и се съчетава с фасадите на къщите.

В Бургас и двете главни улици - “Александровска” и “Алеко Богориди”, която води до входа на Морската градина, бяха ремонтирани с 3.1 млн. лв. европейски пари.

Двете улици бяха благоустроени с много зеленина, зони за отдих около дърветата, любимо място за почивка на пешеходците, фонтани, които се издигат направо от настилката и каменни делфини, върху които са аранжирани цветя и зеленина.

Новата пешеходна зона е достъпна и за хора с увреждания. Да не говорим, че Бургас е май единственият град, в който общината е пуснала безплатно безжичен интернет в пешеходната зона.